NM i Birkenes 1963 – skifest i sørlandssol

En vinterhelg i 1963 ble det skrevet skihistorie i Birkenes. Den lille bygda skulle være vertskap for årets norgesmesterskap i langrenn. Birkenes Idrettslag og Vest-Agder skikrets stod som arrangør. Forberedelsene hadde vart i flere måneder og store deler av bygda var involvert. Skistadion var blitt utstyrt med både tidtakerbu og tribuner. Aaneslands Trevarefabrik var gjort om til spisesal og til åpningsdagen skulle det blant annet lages 10 000 komper. Tidligere fuktige sørlandsvintre førte til en viss frykt for dårlige forhold og i verste fall avlysning, men da arrangementet startet 15. februar var Birkenes preget av et eventyrlig vintervær med strålende sørlandssol. I løpet av tre dager hadde 25 000 tilskuere tatt turen til Birkenes for å se Norges beste konkurrere. Flere av skiløperne kunne etter endt løp motta sin velfortjente pokal hos kong Olav. En av dem var Reidar Andreassen fra Herefoss. (Arkivref: PA-2140, Kubens digitale fotoarkiv U L0003).

Reidar Andreassen (1932- ) vant ingen løp under NM i Birkenes. På stafetten tok han sammen med Aadne K. Mykland og Kjetil Tveit en 4. plass for Mykland IL, og på 5-mila ble han nummer 10 og dermed beste sørlending. Dette var imidlertid ikke første gang Reidar deltok i et norgesmesterskap. I 1958 tok han gull på 5-mila i NM i Oslo. Året etter måtte han nøye seg med sølv på 3-mila i NM på Gjøvik, mens han i 1960 igjen havnet øverst på pallen på 5-mila under NM på Fåberg. Dette året ble han også tildelt Egebergs Ærespris. Prisen ble neppe gitt kun for hans prestasjoner i skisporet. Reidar var også en aktiv friidrettsutøver. I 1957 og 1958 tok han sølv på 3 000 meter hinder under NM og i 1960 ble han også norgesmester på 10 000 meter baneløp.

Bildene fra NM i Birkenes i 1963 er del av et digitalt fotoarkiv etter Birkenes kameraklubb som oppbevares på KUBEN i Arendal. Arkivet består av rundt 500 motiver knyttet til Birkenes og strekker seg fra rundt 1890 og frem til 2000. Du finner flere av bildene etter Birkenes kameraklubb på DigitaltMuseum.

Kommentarfelt