M/S "Bolivar" i brann ved Aker 23.02.1946

M/S «Bolivar» – i krig, fred og havsnød

Om ettermiddagen 4. mars 1947 gikk alarmen ved Dun Laoghaire lifeboat station i Dublin. M/S «Bolivar» var gått på grunn i Irskesjøen. Meldingene fra skipet var dramatiske. Den norske lastebåten var havnet i havsnød på sin første rundtur. Skipet hadde imidlertid allerede en svært dramatisk forhistorie.

M/S «Bolivar» ble bestilt av Fred Olsen & Co i 1938. Skipet skulle bli Fred Olsen & Co sitt vakreste linjeskip. Det skulle bygges ved Akers Mekaniske Verksted i Oslo og utrustes for linjefart til Sør-Amerika.

Planskisse av M/S "Bolivar"

Skipet fikk navn etter den søramerikanske frigjøringshelten Simón Bolívar. Bolívar bidro til å frigjøre flere kolonier fra spansk overherredømme på begynnelsen av 1800-tallet. Da M/S «Bolivar» var under bygging, var verden i krig og Nazi-Tyskland på offensiven.

Frykten var stor for at tyskerne skulle ta beslag i skipet. Fartøyet var ennå ikke ferdigstilt. Men fremfor å fortsette arbeidet ved Aker, ble skipet gjemt bort i den idylliske Sandspollen i Asker. Rett ved Oscarsborg festing. Forsvarsverket som 9. april 1940 forøkte å motstå det tyske angrepet på Norge.

M/S «Bolivar» var dekket av granbar. Det kunne likevel ikke forhindre at de tyske okkupantene etter hvert fikk øye på det store lasteskipet. Flere ganger kom tyskerne på besøk. Men hver gang fikk de beskjed om at skipet manglet viktige maskindeler og ikke kunne ferdigstilles. Maskindelene lå imidlertid gjemt i maskinrommet. Verken rederi eller mannskap hadde noen interesse av å gjøre skipet seilingsklart for tyskerne.

I mai 1945 var krigen over og i løpet av sommeren ble M/S «Bolivar» ført tilbake til Akers Mekaniske Verksted. Skipet var nesten ferdigstilt og tidspunktet kunne ikke vært bedre.

Krigen hadde gått hardt utover den norske handelsflåten. Rundt 1 000 skip hadde under krigen seilt i alliert tjeneste under Nortraship. Ved krigens slutt var omkring 500 blitt senket. Behovet for nye skip var enormt.

På nyåret i 1946 hadde norske redere bestilt rundt 200 skip fra både norske og utenlandske verft. Den store pågangen førte imidlertid til lang leveringstid. Enkelte skip kunne ikke leveres før i 1950. Med M/S «Bolivar» hadde Fred Olsen & Co allerede et skip som snart kunne settes i fart.

De mange oppdragene til verftene, førte til at det også tok tid å ferdigstille M/S «Bolivar». Først i slutten av februar 1946 var skipet klart for prøvekjøring. Kun få dager før skipet skulle dra fra kai, skjedde det fatale.

M/S "Bolivar" i brann ved Aker 23.02.1946

22. februar 1946 brøt det ut brann i kjølerommene midtskips. Kjølerommene var isolert med kork og brannslukningsarbeidet var vanskelig. Først etter flere dager fikk brannmannskapene kontroll. Da var M/S «Bolivar» fylt med vann. Skipet hadde fått slagside og de materielle ødeleggelsene var store. Det skulle gå nesten et år før linjeskipet igjen var klar for prøvetur.

M/S "Bolivar" i brann ved Aker 23.02.1946

12. desember 1946 kunne endelig Fred Olsen & Co få overlevert nybygget. Kort tid etter startet M/S «Bolivar» på sin første langtur. Om bord var et mannskap på 39 og flere passasjerer. Linjeskipet var utstyrt med flere standsmessige lugarer for reisende passasjerer. En av dem som benyttet linjeskipet som passasjerskip var den britiske admiralen og polarpioneren Edward Evans alias Lord Mountevans.

Røykesalong om bord i M/S "Bolivar"

Evans hadde på begynnelsen av 1900-tallet deltatt på flere polarekspedisjoner, deriblant den skjebnesvangre Terra Nova ekspedisjonen i 1910 – 1913. I kappløpet om å nå sydpolpunktet tapte britene for nordmannen Roald Amundsen. Ekspedisjonsleder Robert Falcon Scott omkom på tilbaketuren. Evans var Scotts nestkommanderende, men var ikke med til sydpolpunktet og overlevde. Julen 1946 var Evans imidlertid på ferietur med M/S «Bolivar». Det skulle imidlertid også bli en reise fylt med dramatikk.

På selveste julaften dro linjeskipet fra Kristiansund. Lasterommene var fylt med blant annet papir og tørrfisk, og kursen ble satt for Buenos Aires. 18 dager senere ankom M/S «Bolivar» den argentinske havnebyen. Deretter gikk turen opp elven Paraná til Rosario, før M/S «Bolivar» igjen vendte tilbake til Buenos Aires.

Lastet med mais, bygg, linfrø, egg og andre matvarer, begynte linjeskipet 8. februar 1947 på returen mot Europa. Etter et stopp i Vigo i Spania gikk turen videre mot Liverpool. Derfra satte M/S «Bolivar» kurs for Dublin. Om formiddagen 4. mars 1947 skinte sola fra en nesten skyfri himmel, men så endret været seg.

Tåken kom sigende og sjøen var tiltagende. På broa stod kaptein Sigurd Rasmussen fra Horten og 2. styrmann Trygve Christensen fra Barbu i Arendal. Klokken 12.44 kjente de plutselig et svakt støt. Kapteinen gav ordre om full fart akterover, men det var for sent. Rett utenfor Dublin, på Kishbanken, ble M/S «Bolivar» stående fast.

Den grove sjøen presset skipet stadig lenger inn på land og rundt 13:30 ble meldinger om slepebistand sendt ut. To timer senere ble en ny melding sendt ut. Denne gangen med et S.O.S. «Skipet er i ferd med å brekke i to og mannskapet forlater det nå».

Ved Dun Laoghaire lifeboat station i Dublin gikk alarmen. Livbåten «Dunleary 2» dro straks ut mot havaristen. Klokken 18:00 ankom de M/S «Bolivar» som da allerede hadde fått besøk av slepebåten «Coliemore». Slepebåten forsøkte å få en line om bord til linjeskipet, men forholdene var for vanskelige. Ved hjelp av livbåtene klarte de imidlertid å redde hele mannskapet og alle passasjerene. Kaptein Rasmussen og admiral Evans var de siste som forlot fartøyet.

M/S «Bolivar» var brukket i to og kunne ikke reddes. På sin første langtur gikk det stolte linjeskipet til bunns. I 1986 ble vraket gjenoppdaget og har siden blitt et populært sted for fritidsdykkere.

På KUBEN i Arendal oppbevares en del av skipets dramatiske historie i form av en forsikringsrapport etter brannen i 1946. Rapporten har tilhørt Arendals Forsikringsselskab A/S og er en del av samlingen kalt PA-1934, Fartøysarkivet. Arkivet er registrert på arkivportalen.no og tilgjengelig på KUBENs lesesal.

Skrevet av Gaute Christian Molaug, arkivar og formidler ved Aust-Agder museum og arkiv, avd. KUBEN

Kilder:
Arkiv PA-1934, Fartøysarkivet F L0059
Mørk, Pål: Skipet som Hitler aldri fikk. Akerhus Amtstidende 05.04.1991
Lowth, Cormac F: The Wrech of the Bolivar. Nettartikkel på nettsiden til National Maritime Museum of Ireland
Agderposten 31.03.1947
Nordisk Tidende 14.02.1946
Norges Handels og Sjøfartstidende 29.01.1947, 26.02.1947, 27.03.1947
Aktuell 1945 Volum 1. Nr. 5
Jern- og metallarbeideren. organ for jern- og metallindustriens arbeidere. 1946 Vol. 50 Nr. 12
Jern- og metallarbeideren. organ for jern- og metallindustriens arbeidere. 1947 Vol. 51 Nr. 3
https://en.wikipedia.org/wiki/Edward_Evans,_1st_Baron_Mountevans besøkt 24.09.2021

Kommentarfelt