I august 1952 startet elevene ved Færvik skole på Tromøya opp igjen etter en lang sommerferie. På skolen ventet både tavleundervisning og skolebøker, men også siste nytt fra M/T «Vardaas». I skipsavisen Vardaas Posten fikk de blant annet vite mer om hvordan maten ble laget om bord.
M/T «Vardaas» var et tankskip bygd ved Eriksberg skipsverft i Sverige i 1949 og eid av Arnt J. Mørland fra Arendal. I juni 1952 ankom skipet Curaçao for å laste olje. Det var nok her 1. kokk Leif Wickstrøm fra Arendal benyttet anledning til å beskrive byssa og matstellet om bord.
En stor og godt utstyrt bysse
I følge 1. kokken hadde M/T «Vardaas» en stor bysse. Den målte 5×5 meter og lå helt akterut. To store vinduer og en dør ut til akterdekket gjorde byssa lys og trivelig. Mens de arbeidet kunne de se både sjøen, fugler, båter og annet som passerte.
For å lage mat til 44 mann trengtes moderne utstyr. I byssa var det to oljekomfyrer og en elektrisk. I tillegg var det to store dampkjeler.
Dampkjelene ble mest brukt når tankeren lastet eller losset bensin, nafta eller andre lett antennelige oljer. Da var det nemlig forbudt å bruke oljekomfyrene og den elektriske komfyren på grunn av brann- og eksplosjonsfare.
I tillegg var byssa utstyrt med en elektrisk potetskreller, en elektrisk miksmaster og en elektrisk kuttemaskin for pålegg. I tilknytning til byssa var det også flere rom for lagring av mat. Enkelte seilaser kunne vare i 1 ½ måned, og da måtte en ha med mye mat.
Frys, kjøl og proviantrom
Under byssa lå det to store fryserom. Det ene var forbeholdt fisk, mens det andre ble brukt til kjøtt. I kjøttfrysen kunne det henge griser, foreskrotter, kalveskrotter og store okseskrotter på over 200 kg. Fryserommene holdt en temperatur på 16 kuldegrader, og når en seilte i varme strøk måtte mannskapet kle seg med tykke gensere når de skulle ned for å hente opp fryste matvarer.
I kjølerommet var det adskillig varmere. Her skulle temperaturen ikke overstige 4 varmegrader. Dette rommet var forbeholdt grønnsaker og frukt. I tillegg hadde skipet to store proviantrom for lagring av hermetikk, kaffe, sukker, mel, gryn, erter og alt annet en trengte i matlagingen.
Det var stuerten Marius Monsen fra Bergen som hadde ansvaret for provianten om bord. Han sørget for innkjøp og inspiserte jevnlig lagerbeholdningen. I selve byssa var det 1. kokk Wickstrøm, 2. kokk Leif Olsen og messegutten Einar Vallheim som arbeidet. Deres dag startet klokken 06:00, og det var mange oppgaver som skulle utføres om bord.
Potetskrelling og oppvask
Byssegutten startet dagen med å fyre opp oljekomfyrene. Deretter hentet han poteter til dagens middag. Potetene ble først skrelt med maskin, og deretter gått over for hånd.
Før middag satte byssegutten på potetene og kuttet tilhørende grønnsaker. Byssegutten måtte også ta oppvasken etter måltidene, og arbeidet ellers med å holde byssa ren og pen. Det kunne være utfordrende. Spesielt når det var dårlig vær og høy sjø.
Slingrende panner
2. kokken hadde ansvar for å steke egg og bacon til frokost. Han brukte ofte fem panner på samme tid. I høy sjø krevde det gode ferdigheter, men av og til gikk det galt. Da var det spesielt viktig å passe godt på.
I skipsavisen beskrev 1. kokk Wickstrøm steking i høy sjø på følgende vis: «Da slingrer pannene fra den ene siden til den andre, enkelte går jo også i dörken, men da gjelder det jo å holde bena [unna] det kokende fettet.»
2. kokken drev ellers med mye baking. Hver dag bakte han 15 til 16 brød. I tillegg ble det bakt kaker til kaffen. Mens 2. kokken var båtens baker, var 1. kokken både sjefskokk og slakter.
1. kokken parterte kjøtt, og lagde blant annet steker, sauser, supper og desserter. Noen dager skulle maten smake ekstra godt. Det gjaldt ikke minst på 17. mai.
På menyen 17. mai
17. mai 1952 var M/T «Vardaas» på vei fra Aruba til Isle of Grain i England. Grunnlovsdagen måtte selvfølgelig markeres om bord. Til frokost ble det servert egg og bacon, men også brødmat, havresuppe, tomater og grapefrukt.
Til middag var det en tre retters meny. Som forrett ble det servert aspargessuppe, mens hovedretten bestod av stekte høns med grønnsaker, svisker og epler. Til dessert fikk mannskapet gele med saus.
Klokken 15:00 var det kaffe og kaker, mens det til aftens ble laget i stand et koldtbord bestående av seks ulike kjøttpålegg, tre sorter salater, eggerøre og annet tilbehør.
Da klokken var 19:30 inviterte kaptein Peder Saltnes mannskapet til en sammenkomst midtskips. Her fikk mannskapet servert musikalske innslag, sketsjer og opplesninger. Samtidig ble det servert kaffe, kaker, epler og appelsiner. Som avslutning på måltidet, fikk mannskapet servert iskrem.
Tre måneder senere var M/T «Vardaas» på vei mot Singapore med en ny oljelast. På samme tid nådde skipsavisen Vardaas Posten Færvik skole, der elevene gjennom 1. kokk Wickstrøm sine beskrivelser kunne få et innblikk i matlagingen om bord.
Skipsavisene på KUBEN
1. kokk Wickstrøm sine beskrivelser av byssa og matlagingen om bord i M/T «Vardaas» året 1952 står skrevet i Vardaas Posten 3. årgang nr. 2. Skipsavisen er en del av rederiarkivet til Arnt J. Mørland og oppbevares i dag på KUBEN i Arendal. I dette arkivet finnes flere skipsaviser. Skipsavisene stammer fra M/S Ravnaas, M/S Kvernaas, M/T Jomaas, M/T Vardaas og M/T Tromaas. Avisene dekker perioden fra 1948 til 1955 og gir et unikt innblikk i hverdagen til sjøfolkene som seilte i utenriksfart rundt 1950. På arkivportalen.no kan du få en mer detaljert oversikt over hva arkivet inneholder. Arkivet er tilgjengelig på KUBENs lesesal.
Skrevet av Gaute Christian Molaug arkivar og formidler, Aust-Agder museum og arkiv, avd. KUBEN
Kilder:
Arkiv DA-1175, Arnt J. Mørland 03