Skilsø 23

Skilsø Baatbyggeri – fra tradisjonsrik trebåtbygger til plastbåtprodusent

Sommeren 1970 skjedde store ting ved Skilsø Baatbyggeri på Tromøya i Arendal. Den tradisjonsrike trebåtprodusenten lanserte sin første plastbåt. Sørlandet var på full fart inn i plastbåtalderen og med sin nye plastbåt skulle Skilsø Baatbyggeri få en knallstart. Båten kalt Skilsø 23 skulle nemlig bli en av Norges mest populære sjekter.

Selv om det ble satset stort på plastbåtproduksjon på Sørlandet, var det ikke en selvfølge at Skilsø Baatbyggeri skulle gjøre det samme. Båtbyggeriet var nemlig et av få verft som hadde holdt på de gamle tradisjonene og var en av Norges mest kjente trebåtbyggere. Det var også et båtbyggeri som hadde startet tidlig.

Fevik baatbyggeri rundt 1916
Fevik baatbyggeri rundt 1916. Fra venstre, Nils Roland, Julie Lovice Roland, Hans Olsen, Jakobine Olsen, Olga Roland, Bertin Roland , neste er ukjent person, person i bakgrunn er ukjent. Foto: Skilsø Baatbyggeri

Fra skutebygging til fritidsbåter

I 1919 arbeidet Nils Roland (1886 – 1971) sammen med sin fetter Hans Olsen på Havstad Båt & Treskipsbyggeri i Arendal. Den tremastede frakteskuta «Tolla» var i ferd med og ferdigstilles. Under første verdenskrig (1914 – 1918) hadde seilskutebyggingen i Agder fått et oppsving, men etter krigen var det tydelig at seilskutetiden gikk mot slutten. For Roland skulle fritidsbåter være fremtiden.

2. oktober 1919 etablerte Nils Roland og fetteren Hans Olsen et nytt båtbyggeri. Tomt ble kjøpt på Skilsøy ved Tromøy. Begge hadde tidligere vært med å bygge livbåter for eksport på Fevik. Trolig var dette utgangspunktet for byggeriets første fritidsbåter.

Skilsø 25 fot rundt 1925
Skilsø 25 fot rundt 1925. Foto: Skilsø Baatbyggeri

De første båtene

En av Skilsø Baatbyggeri sine første båter var Skilsø 25. Båten var en plattgatter bygget av furu og eik og med innredning i mahogni. Byggeriet produserte på 1920-tallet også andre båttyper deriblant sjekter. Hans Olsen trakk seg etter hvert ut av firmaet og Nils Roland ble eneeier. På slutten av 1920-årene var byggeriet veletablert og produserte rundt 50 båter i året. Men i 1932 ble bedriften rammet av en katastrofe.

23 fots sjekte fra Skilsø Baatbyggeri rundt 1934
23 fots sjekte fra Skilsø Baatbyggeri rundt 1934. Foto: Skilsø Baatbyggeri

Den store katastrofen

Lørdag 12. mars 1932 oppstod brann i byggeriets lokaler. Brannen spredte seg raskt og var ikke til å stoppe. Tre bygninger brant ned, og både maskiner og utstyr gikk tapt. Det samme gjorde flere ferdigstilte båter og båter som var under bygging. Bedriften kom seg imidlertid raskt på bena og et nytt og større produksjonsbygg ble anlagt på samme plass.

Anerkjent trebåtbygger

På 1950-tallet var Skilsø Baatbyggeri blitt en anerkjent produsent av finere motorbåter og til og med amerikanerne hadde fått interesse for byggeriets båter. På begynnelsen av 1950-tallet ble tre 24 fots store motorbåter sendt med Den norske Amerikalinje til New York. Båten var konstruert av Rolf Roland. Nils Roland sine sønner Rolf og Sverre hadde nå for alvor blitt involvert i driften, og det var også disse som ledet båtbyggeriet over i plastalderen.

24 foter fra Skilsø Baatbygeri bygget for eksport 1952 og 53
24 foter fra Skilsø Baatbyggeri bygget for eksport 1952 og 53. Foto: Skilsø Baatbyggeri

«En svane på vannet»

«En konvensjonell svane fra «Skilsø»». Slik presenterte Bergen Arbeiderblad Skilsø sin første plastbåt 17. april 1971. Avisen mente båten ikke var noen revolusjon, men at den anerkjente trebåtprodusenten hadde klart å lage en båt med meget god finish. Det mest i øyenfallende var imidlertid båtens vakre skroglinjer som fikk farkosten til å minne om «en svane på vannet».

Rolf Roland og Nils Roland i en Skilsø 23
Rolf Roland og Nils Roland i en Skilsø 23. Foto: Skilsø Baatbyggeri

En av Norges mest populære

Den nye snekken tok markedet med storm og i løpet av de neste to tiårene skulle rundt 1 200 Skilsø 23 bli produsert. Trebåtproduksjon var et passert kapittel og på 1970- og 1980-tallet ble Skilsø mer kjent som plastsnekkebygger. Men ikke alle var fornøyd med snekkefart. Flere og flere ønsket raskere båter, og i 1983 lanserte båtbyggeriet på Skilsø sin første cabincruiser i plast. Båten var en 24 fots halvplaner og fikk navnet Skilsø 24 CC.

Skilsø 750 rundt 1984
Skilsø 750 rundt 1984. Foto: Skilsø Baatbyggeri

Vanskelige tider

Bedriftens første cabincruiseren ble ikke en like stor suksess som den første plastsnekken. Likevel fortsatte båtbyggeriet å utvikle nye båter. Men tidene var i endring. Som mange andre båtbyggere på Sørlandet møtte Skilsø Baatbyggeri vanskelige tider. I 2011 var det slutt. 3. generasjon av familiebedriften maktet ikke å fortsette båtproduksjonen. Lokalene ble solgt og merkevaren Skilsø ble overtatt av båtprodusenten Viknes.

Avtrykk i arkivene

På KUBEN i Arendal oppbevares imidlertid avtrykk etter Skilsø Baatbyggeri sin lange historie. Arkivet kalt PA-2787, Skilsø Baatbyggeri består av foto, hovedsakelig av båter bygget på Skilsø Baatbyggeri. Motivene er fra perioden mellom 1920 og 2010. Se flere digitaliserte foto fra KUBEN på agderbilder.no.

Skrevet av Gaute Christian Molaug, arkivar og formidler, Aust-Agder museum og arkiv, avd. KUBEN

Kilder:
Arkiv PA-2787, Skilsø Baatbyggeri
Aftenposten 12.05.1923
Agderposten 30.12.1929, 14.03.1932, 07.10.1983
Arbeiderbladet 23.02.1952
Bergens Arbeiderblad 17.04.1971
Grimstad Adressetidende 28.12.2019
Vestlandske Tidende 11.06.1927

Kommentarfelt