Brev fra Dag Albert Witzøe Molaug Genova 06.06.1962 s. 1 utsnitt

16 år og akterutseilt i Las Palmas

5. mai 1962 ankom «Concordia Sky» Las Palmas på Kanariøyene. Her ble det lastet bananer og frossen fisk for Casablanca. Noen dager senere seilte lasteskipet videre. Men da skipet gikk fra kai, var det en sjømann som manglet. Dag Albert Witzøe Molaug hadde kommet for sent til avgang. Nå stod den 16 år gamle dekksgutten på kaia og så skipet sitt forsvinne.

Dag Albert Witzøe Molaug var født 21. mai 1945 i Kristiansand. I 1961 ble hans far, Eldar Molaug, utnevnt til rektor ved Hornnes landsgymnas. Familien flyttet derfor fra Kristiansand til Hornnes i Setesdal. Dag mistrivdes i den lille bygda, og våren 1962 «rømte» han til sjøs. I mars 1962 mønstret han på som dekksgutt om bord i «Concordia Sky» fra Haugesund. En drøy måned senere opplevde han å bli akterutseilt.

M/S "Concordia Sky"
M/S «Concordia Sky»

En ulv i fåreklær

«Det var akkurat som når toget går ifra stasjonen, og du ser det forsvinne rundt en sving.» Slik beskrev Dag opplevelsen av å bli akterutseilt i et brev hjem. Til sine foreldre skrev han ingenting om hvorfor han var kommet for sent, men hans beskrivelse av Las Palmas gav en mulig forklaring.

«Det var en vakker by, men bak alt det vakre ligger styggligheter og umennskligheter. De ligger rolig og venter på sitt bytte, som alltid vil komme fordi byen er rolig og vakker med alle sine parker med blomster og palmer. Der kan man snakke om ulv i fåreklær.» Uansett årsak. Dag stod nå alene på kaia å så lysene fra båten forsvinne.

Brev fra Dag Albert Witzøe Molaug Middelhavet 09.05.1962 s. 1

Et stengt konsulat

I havneområdet hadde det lokale politiet en liten stasjon. Der traff han noen politibetjenter. Dag håpte å kunne få skyss med losbåten, men den var allerede gått ut for å hente losen tilbake.

Politibetjentene bestilte en drosje som kjørte Dag til det norske konsulalet, men der var det ingen hjelp å få. Det var blitt sent på kvelden og konsulatet var stengt.

Dag fant frem til et pensjonat, og dagen etter dro han tilbake til konsulatet. De henviste ham til rederiets lokale agent, og av ham fikk Dag flybilletter til Cassablanca neste dag. Dermed ble det nok et ufrivillig døgn i den sydlandske havnebyen. Han var imidlertid ikke den eneste.

Uten penger og skikkelige klær

På begynnelsen av 1960-tallet hadde turistene så smått begynt å komme til Las Palmas med fly. Likevel var det i stor grad utenlandske sjøfolk som gjorde byen internasjonal.

Las Palmas hadde i flere hundre år vært en viktig sjøfartsby. Liggende i handelsleia mellom Europa og Amerika fikk byen besøk av hundrevis av skip og tusenvis av sjøfolk. Ikke alle sjøfolkene ble med skipene sine videre. Flere av dem var fra Skandinavia.

Ifølge Dag var det 20 andre skandinaver som befant seg i byen uten penger og skikkelige klær. De fleste var akterutseilt. For Dag gikk det bedre.

Til Casablanca med fly

Kvelden etter landet han med fly i Casablanca. Der ventet resten av mannskapet og skipets kaptein. Det var nok en flau 16-åring som gikk opp landgangen til «Concordia Sky», men det ble ingen skjennepreken fra skipperen.

I stedet bad han Dag ta det med godt humør. Han var da heller ikke den eneste om bord som ble akterutseilt.

I et brev hjem noen dager senere skrev Dag: «2 Styrmannen vår ble akterutseilt i Piraeus nå sist og kom ombord igjen i Istanbul, og en av messejentene her i Genova, men hun var visst full som et egg hun».

For Dag ble det ingen flere akterutseilinger mens han var om bord i «Concordia Sky». Akterutseilingen fikk heller ingen konsekvenser for Dags stilling om bord. I løpet av sommeren rykket han opp fra dekksgutt til jungmann.

Dag Albert Witzøe Molaug og dekksgjengen om bord i "Concordia Sky" 1962
Dag Albert Witzøe Molaug og dekksgjengen om bord i «Concordia Sky» 1962

Brev fra en ung sjømann

Brevene Dag sendte hjem fra sjøen er i dag del av en brevsamling kalt PA-3081, Molaug, Dag Albert Witzøe, sjømann. Brevsamlingen strekker seg fra 1960 og frem til 1981, og inneholder brev Dag skrev til sin familie som sjømann om bord på ulike fartøy. På arkivportalen.no kan du få en mer detaljert beskrivelse av hva brevsamlingen inneholder. Arkivet er tilgjengelig på KUBENs lesesal.

Skrevet av Gaute Christian Molaug arkivar og formidler, Aust-Agder museum og arkiv, avd. KUBEN

Kilder:
Arkiv PA-3081, Molaug, Dag Albert Witzøe K01 L0001

Kommentarfelt