Sea Queen ved Ancas anlegg. Foto: Vestlandske Tidende

Ancas – først og størst i plastbåter

Båtbyggeriet Ancas på Tromøya ved Arendal var Norges første plastbåtprodusent. De skulle også bli en av de største. På 1960-tallet produserte bedriften flere populære fritidsbåter. I tillegg ble det laget flere hundre livbåter. Suksessen skulle imidlertid bli kortvarig.

Ancas historie startet allerede 27. januar 1914 da firmaet A.N. Christensen A/S ble etablert. Bak etableringen stod skipsfører Anders N. Christensen, hans sønn Anders N. Christensen jr. samt svigersønnen Ingar Nilsen. Formålet var videresalg av trebåter bygget i Arendal og omegn til kjøpere på Østlandet.

Fra salg til båtbyggeri

I Arendalsområdet fantes det på begynnelsen av 1900-tallet mange lokale båtbyggere. Flere bønder brukte vinterhalvåret til å bygge mindre trebåter som gigger, prammer og sjekter. Samtidig var det i hovedstaden Kristiania et stort marked for båtsalg. Det var dette markedet det nyetablerte firmaet ønsket å nå.

På Vestbanetomten i Kristiania ble det etablert båtopplag, mens det i Niels Juellsgt. 7. ble ordnet til et salgslokale. Oppstarten ble en stor suksess. Første år ble det solgt 86 båter, og året etter ble det solgt hele 266 fartøy. Det var likevel utfordringer.

Oppkjøp av trebåter fra mange ulike leverandører gjorde det vanskelig å sikre lik kvalitet og leveringstid. Derfor besluttet Ancas allerede i 1917 å etablere et eget skipsbyggeri. I Tybakkilen på Tromøya ble det kjøpt tomt, og 11. februar 1918 ble Ancas Træskibsbyggeri etablert.

De neste tiårene kom båtbyggeriet til å produsere flere ulike typer fartøy av tre. Men etter andre verdenskrig (1940 -1945) begynte tidene å bli vanskeligere. Økte lønninger og priser på materialer, førte til utfordringer. Løsningen for Ancas skulle revolusjonere hele båtindustrien.

Produksjon av Sea Queen ved Ancas. Foto: Vestlandske Tidende

Den første norske plastbåten

Etter andre verdenskrig (1939 – 1945) var plastindustrien i sterk vekst. Stadig flere plastprodukter så dagens lys. I USA hadde en også begynt å eksperimentere med glassfiberarmert polyester som byggemateriale i båtproduksjon. Denne utviklingen hadde Ancas fulgt med stor interesse. Men de var ikke de eneste.

Sommeren 1950 kom den 26 år gamle ingeniøren Herbert Waarum fra Grimstad hjem med amerikabåten Oslofjord. Waarum hadde studert plastproduksjon i USA ved å besøke flere fabrikker. Under sitt opphold hadde Waarum på nært hold sett plastbåtens fordeler i forhold til slitestyrke og vedlikehold.

Waarum var ansatt i Nordisk Formstoff på Lillestrøm. Bak firmaet stod blant annet skipsrederne Thomas Fearnley, Nils Astrup og Anders Jahre. Nordisk Formstoff hadde liten kompetanse innen båtbygging. De var derfor avhengig av å samarbeide med et båtbyggeri. Samarbeidspartneren fant de i Ancas på Tromøya.

5. november 1953 ble Norges første plastbåt produsert i Lillestrøm. Det var en 8 fots jolle tegnet av Sigurd Herbern. Plastbåten i Lillestrøm var et eksperiment. Masseproduksjon av plastbåter skulle foregå ved Ancas skipsbyggeri.

Ancas i Tybakkilen på Tromøya. Foto: Vestlandske Tidende

Fra joller til cabincruisere

Produksjonsutstyret ble mot slutten av 1953 flyttet fra Lillestrøm til Tromøya. Med på flyttelasset fulgte også Waarum. I løpet av våren 1954 ble det produsert rundt 30 plastjoller. Produksjonen var fortsatt preget av eksperimentering, men i løpet av de neste årene ble produksjonsmåten forbedret og flere båttyper ble utviklet.

I 1958 lanserte Ancas flere hurtiggående båter. «Sea Scout» var en hurtiggående jolle på 14 fot som straks ble en suksess. Det samme ble Ancas to racerbåter. Båtene fikk navnene «Sea Prince» og «Sea King» og var tegnet av svensken Harry Becker. Spesielt «Sea King» ble populær og i 1960 ble det solgt hele 134 eksemplarer. Dette året lanserte Ancas også sin første cabincruiser av plast.

Sjøsatt Sea Queen. Foto: Vestlandske Tidende

«Sea Queen» – Sjøens dronning

I 1960 kom cabincruiseren «Sea Queen». «Sea Queen» ble lansert som Norges største om mest luksuriøse plastbåt. Den var 21 fot lang og tegnet av Nils B. Pran. For mange nordmenn var denne båten i dyreste laget, men både på Østlandet og ikke minst i utlandet fantes det nok av kjøpere.

«Sea Queen» ble en populær båt og høstet stor anerkjennelse både i Norge og ikke minst i utlandet. På Frankrikes første innendørs båtutstilling i Paris i januar 1962, var interessen stor for plastbåten fra Tromøya. Interessen holdt seg også de neste årene. Frem mot 1968 ble det solgt nærmere 1 000 eksemplarer av «Sea Queen».

Sea Queen utstilt på båtmesse. Foto: Vestlandske Tidende

En av Europas ledende

I løpet av 1960-tallet etablerte Ancas seg som en av Europas ledende motorbåtprodusenter. Frem mot 1967 produserte bedriften rundt 3 500 fritidsbåter. I tillegg leverte Ancas livbåter. Fra 1954 til 1967 hadde bedriften solgt over 1 000 livbåter.

Utviklingen hadde vært eventyrlig. I 1953 hadde bedriften omsatt for rundt 400 000 kroner. I 1966 hadde tallet økt til drøye 12 millioner kroner. Samme år sysselsatte Ancas 150 ansatte. Men veksten hadde en bakside.

Maskintesting ved Ancas i Tybakkilen på Tromøya. Foto: Vestlandske Tidende

Solgt til en konkurrent

Utvikling av stadig nye båttyper krevde store investeringer. Samtidig var det på 1960-tallet flere som produserte fritidsbåter av plast deriblant Herwa, Skibsplast, Selco, Polarplast og Fjord Plast.

Selv om ordrene strømmet inn, var det i 1967 mangel på driftskapital. Løsningen ble å utvide aksjekapitalen. Skipsmeglerfirmaet R.S. Platou A/S kom inn som en av hovedaksjonærene, men de hadde andre planer enn å drive Ancas videre.

Fremfor fortsatt drift, ble Ancas 11. juli 1968 solgt til Selco. Under Selco kom flere av Ancas båter til å leve videre. For båtprodusenten Ancas var imidlertid plastbåteventyret over.

Avtrykk i arkivet

I fotoarkivet til Vestlandske Tidende, PA-2421 – Sørlandske Tidende (Vestlandske Tidende), ligger flere foto knyttet til Ancas på 1960-tallet. Arkivet oppbevares i dag på KUBEN i Arendal og består av pressefoto, en forhandlingsprotokoll og en nærmest komplett samling av avisutgivelser. Arkivet er registrert på arkivportalen.no. Se flere digitaliserte foto fra KUBEN på agderbilder.no. Denne artikkelen er basert på Jan Egil Hansens artikkel «Ancas – først med det meste» publisert i boka «Plastic II» fra 2019. Boka er gitt ut av Vest-Agder museet og kan kjøpes via deres nettside.

Skrevet av Gaute Christian Molaug, arkivar og formidler, Aust-Agder museum og arkiv, avd. KUBEN

Kilder:
Arkiv PA-2421 – Sørlandske Tidende (Vestlandske Tidende)
Gøthesen, Gøthe: Litt om bygging av motorbåter i Norge. Norsk Sjøfartsmuseum 1994
Gøthesen, Gøthe: Motorbåten. Fra snekke til motorkrysser, fra ferieferd til smuglertokt. 1997
Hansen, Jan Egil: Ancas – først med det meste. Plastic II. 2019
Taraldsen, Kristen: Industrieventyret. Fra jernmalm til høyteknologi. 1999
Handelsregister for Kongeriket Norge 1914
Seilas 1961 nr. 5, 1962 nr. 6
Aftenposten 11.05.1960
Agder Flekkefjords Tidende 11.11.1953
Fædrelandsvennen 20.03.1964
Grimstad Adressetidende 12.08.1950
Norges handels og sjøfartstidende 09.01.1962
Tiden 07.05.1960

Kommentarfelt