Nærkontakt med dødsorkan i Mexicogolfen

Den 24. september 1906 ankret stålbarken «Pehr Ugland» fra Arendal opp utenfor karantenestasjonen på Fort Morgan i Alabama, USA. Her skulle skipet desinfiseres før det fikk lov til å dra videre. Lite visste mannskapet da, at de snart skulle få oppleve en av de dødeligste orkanene i USAs historie.

Etter to dager konstaterte kaptein Fredrik Larsen at barometeret var fallende. På ettermiddagen økte vinden og mannskapet ble satt i sving med å gjøre skipet klart for uvær. Utover kvelden økte vinden til orkan styrke og skipet ble truffet av kraftige regnbyger.

På morgenkvisten neste dag ble «Pehr Ugland» også rammet av et annet skip. Stålbarken ble satt i drift. Klyverbommen i baugen knakk og dro med seg deler av forriggen. Klokken 06:30 drev skipet på et avmastet vrak og skansekledningen på styrbord side ble knekt. Skipet ble liggende å hakke mot bunnen, men da vinden omsider løyet var «Pehr Ugland» fortsatt flytende.

Ikke alle var like heldige. 11 dampskip, 17 seilskip og 12 slepebåter som lå i nærheten av Fort Morgan kantret, ble satt på land eller gikk ned under orkanen. Mindre fartøyer var blitt skylt inn på land å lå strødd omkring i gatene. Karantenestasjonen var blåst bort og kun grunnmuren stod igjen. Orkanen etterlot seg flere tusen ødelagte hus og over 100 mennesker hadde mistet livet.

Da været roet seg dro kaptein Jensen til Mobile for å undersøke mulighetene for å få skuta reparert, men det skulle ta lang tid før «Pehr Ugland» igjen kunne seile. Stålbarken var ikke den eneste som trengte reparasjon og ved dokken i Mobile ble ventetiden lang. Først i mars 1907 var skuta ferdig reparert og klar for nye oppdrag. Reparasjonskostnadene hadde da kommet opp i hele 85 000 kroner.

«Pehr Ugland» skulle fortsette å seile helt frem til 1929, og regnes i dag som Norges siste bark i fraktfart. Skuta ble bygget i 1891 og var den gang Arendals første og største stålbark. Rederen var Jens Lassen Ugland (1833-1908).

Ugland var sønn av skipsfører og skipsreder Pehr Ugland og Johanne Mathea Lassen, og vokste opp på Hisøy. Etter en tid i utlandet etablerte han seg i Arendal som kjøpmann. På 1860-tallet kjøpte han Barbu gård som hadde både mølle og bakeri.

I 1863 begynte han også med skipsfart, da han sammen med sin onkel kjøpte den 12 år gamle fullriggeren «Prinds Oscar». I 1869 kjøpte han barken «Jens Lassen» og samme år investerte han også i sitt første og eneste dampskip, da han sammen med flere andre bestilte ruteskipet D/S Dannebrog fra Nylands Verksted i Kristiania.

I de neste årene investerte han i flere seilskip. Mange av dem var godt brukt og flere forliste, men investeringene gav god fortjeneste. I 1880 kjøpte han også Langsæ gård og var på dette tidspunktet en av Arendals fremste næringsdrivende.

Utover i 1890-årene ble imidlertid Uglands flåte stadig mindre. Forlisprosenten var stor og vanskelige konjunkturer førte til at skipene som forsvant ut av flåten ikke ble erstattet. Da Ugland døde i 1908, eide han kun «Pehr Ugland».

Bildene av «Pehr Ugland» under reparasjon i Mobile i 1906 er en del av en fotosamling kalt Samling av fartøysbilder og oppbevares i dag på KUBEN i Arendal. Samlingen består av originalbilder, reprokopier, avisklipp, tegninger og avfotograferte malerier. På arkivportalen.no kan du få en mer detaljert oversikt over hva arkivet inneholder. I samlingen Fartøysarkivet finnes også flere dokumenter og protokoller knyttet til «Pehr Ugland». Videre oppbevarer KUBEN et eget arkiv etter Jens Lassen Ugland. Samtlige arkiver er tilgjengelig på KUBENs lesesal.

Skrevet av Gaute Christian Molaug arkivar og formidler, Aust-Agder museum og arkiv, avd. KUBEN

Kilder:
PA-1935, Samling av fartøysbilder

Dannevig, Birger. «Vår siste skværrigger i fraktfart. Bark Pehr Ugland`s historie», 1987
https://en.wikipedia.org/wiki/1906_Mississippi_hurricane
https://www.cbsnews.com/pictures/deadliest-hurricanes-worst-in-the-us-list/9/

 

 

Kommentarfelt