«Pehr Ugland» – Norges siste seilskute

Den 3. april 1916 var barken «Pehr Ugland» endelig klar for avreise. Arendalsskuta hadde i flere måneder ligget til reparasjon i Plymouth i England. Barkens forrige tur hadde nemlig nesten blitt dens siste. I Atlanteren hadde «Pehr Ugland» ved juletider blitt rammet av sterk storm og høy sjø. En brottsjø hadde splintret rorkassen og gjort roret ubrukelig. Samtidig hadde ballasten blitt forskjøvet og skipet hadde lagt seg faretruende over på den ene siden. I flere dager hadde mannskapet jobbet med å få kontroll over situasjonen og først 5. januar kom de seg inn til Plymouth som var nærmeste havn. Fire måneder senere var skuta klar for ny seilas. Den 56 år gamle Nils Halvorsen fra Dypvåg hadde mønstret på som ny kaptein og klokken 06:00 ble fortøyningene trukket inn. Været var preget av dis og tåke da barken ble buksert ut fra land med slepebåt. Deretter satte skuta kurs for Barbados i Karibien. I motsetning til forrige tur skulle imidlertid dette bli en drømmeseilas. I skipsjournalen kunne kaptein Halvorsen dag etter dag notere ned gode vindforhold og fulle seil. Den største dramatikken underveis synes å ha vært knyttet til morgenkaffen. Tidlig en morgen ønsket kaptein Halvorsen en kopp kaffe, men kokken hadde i stedet henvist ham til messegutten og samtidig delt ut en del ukvemsord. Forholdet mellom kaptein og kokk ble tydeligvis ikke bedre. 13. april står det i skipsjournalen: «Kokken blev af Kapteinen beordret til at gaa til sit arbeide, eller og saa at blive indlagt i Sygelugaren. Hans opførsel er noget besynderlig.» De gode seilingsforholdene fortsatte imidlertid og allerede 26. april nådde barken Barbados. Seilasen hadde tatt kun 23 dager og Norsk handels- og sjøfartstidende meldte at dette vel måtte være rekord. Barken markerte seg imidlertid også på andre måter. (Arkivref: PA-1934, Fartøysarkivet F L0272).

«Pehr Ugland» ble bygget av Grangemouth Dock Yard Co. i Alloa i Skottland. Skipet ble bestilt av Jens Lassen Ugland og kostet rederen fra Arendal 225 000 kroner. Ved leveringen i mai 1891 ble skipet Arendals første bark bygget i stål. Det var ved levering også Arendals største skip og målte 2050 t.dw. «Pehr Ugland» var en av flere nybygde stålbarker som ble bestilt av norske redere på begynnelsen av 1890-årene. Fraktmarkedet hadde på slutten av 1880-tallet tatt seg opp og flere så muligheter i de store seilskipene. Men allerede på «Pehr Ugland» sin første tur var det tegn til at markedet var i ferd med å snu. Frakttilbudene uteble og prisene gikk nedover. Mot slutten av 1890-tallet begynte det å lysne, men det var først da 1. verdenskrig brøt ut at fraktprisene virkelig skjøt i været. Det gjorde også prisene på skip og i mai 1916, noen uker etter «Pehr Ugland» sin rekordseilas over Atlanteren, ble barken solgt til Seilskibsselskabet Hippalos i København for 525 000 kroner. Fraktfart under dansk flagg ble kortvarig. Allerede i 1919 ble skipet kjøpt tilbake til Norge – nå med Fredrikstad som hjemmehavn. «Pehr Ugland» fortsatte å seile i ti år til og ble dermed den siste barken som seilte i fraktfart under norsk flagg. 26. august 1929 var det imidlertid slutt. Barken ankret opp ved Torbjørnskjær utenfor Hvaler. Dagen etter ble alle mann sagt opp. Rederiet håpte i det lengste på en opptur i fraktmarkedet, men verden ble på dette tidspunktet rammet av økonomisk krise. «Pehr Ugland» ble liggende i opplag i tre år. Flere ønsket å gjøre barken om til et minneskip for ettertiden. Det var også snakk om å bruke skuta som skoleskip i Stavanger, men forsøkene strandet og i 1933 ble «Pehr Ugland» avrigget og solgt som lekter til A/S Norsk Soyamelfabrik i Larvik. Fire år etter endte barken sine dager, da den i 1937 ble sendt til København for opphugging.

Skipsjournalen til barken «Pehr Ugland» for årene 1916 til 1917 er del av en samling kalt Fartøysarkivet og oppbevares i dag på KUBEN i Arendal. I Fartøysarkivet finnes det flere arkivesker med dokumenter og protokoller fra «Pehr Ugland». Eskene inneholder blant annet tre skipsjournaler, brev, regnskap og andre skipspapirer. Materialet dekker perioden fra 1891 til 1929. På KUBEN finnes også arkivet etter skipets første reder Jens Lassen Ugland. På arkivportalen.no kan du få en detaljert oversikt over hva både Fartøysarkivet og arkivet etter Jens Lassen Ugland inneholder. Arkivene er også tilgjengelig på KUBENs lesesal.

Kommentarfelt