Bark Sirrah i Falmouth 1908

Da barken «Sirrah» av Grimstad ble spiddet

Våren 1908 seilte barken «Sirrah» av Grimstad utenfor kysten av USA. Plutselig oppdaget mannskapet at skuta var gått lekk. Barken hadde verken grunnstøtt eller kollidert og det var ikke dårlig vær. Lekkasjen var et mysterium. Først da «Sirrah» kom i dokk på høsten ble årsaken oppdaget. Årsaken vakte oppsikt.

Bark «Sirrah» ble bygget i Vikkilen i Grimstad i 1891. Skipet målte 451 registertonn og disponerende reder var Jørgen Halvorsen Ugland. Navnet Sirrah fikk trolig barken fra en annen sørlandsskute.

Fra gullalder til krisetid

Ugland hadde tidligere vært skipsfører og i årene mellom 1873 og 1884 hadde han ført barken «Sirrah» eid av Arendalsrederiet T. Thommesen & Søn. Denne skuta hadde han seilt uten uhell og med god fortjeneste for skipets eiere. Det samme skulle ikke bli tilfelle med den nye skuta kalt «Sirrah».

Da den nybygde barken «Sirrah» gikk av stabelen 3. juli 1891, var markedet i ferd med å snu. Det økte kostnadsnivået hadde gjort skuta dyr å bygge. Av kjøpesummen på drøye 76 000 kroner måtte partrederne kausjonere for et lån på 23 000 kroner.

Bedre ble det ikke da verdenshandelen gikk inn i en krisetid. Det ble vanskelig å finne lønnsomme frakter. En annen utfordring var økte utbetalinger til forsikring av skute og last. På 1890-tallet var det spesielt mange norske seilskuter som forliste og dette førte til at forsikringspremiene steg. Allerede i 1895 ble det besluttet å selge bark «Sirrah». Kjøper ble en annen Grimstadreder.

Grimstad havn 1894

Kjøpers marked

De dårlige tidene førte til at det var kjøpers marked. Dette ønsket O.T. Tønnevold å utnytte. Våren 1895 ble «Sirrah» liggende i opplag i Grimstad i påvente av salg. Ugland og de andre partrederne ønsket 55 000 kroner for skipet, men da ingen interessenter meldte seg slo Tønnevold til. 18. mai 1895 ble skuta solgt til Tønnevold for 38 000 kroner.

For Tønnevold skulle tidspunktet bli perfekt. Fraktmarkedet var stigende og i 1897 gikk skipsfarten inn i nok en høykonjunktur. Men ikke alt gikk den nye rederens vei. I motsetning til «Sirrah» sin forgjenger fra Arendal, skulle Grimstadskuta forfølges av flere uhell.

Forfulgt av uhell

Høsten 1900 var «Sirrah» på vei fra Marshalløyene lastet med kopra (tørket kokosmasse). Ved Gilbertøyene støtte skuta på et rev. Mannskapet fikk etter hvert skipet av revet. Ingen alvorlige skader ble observert, men deler av besetningen nektet å fortsette reisen. «Sirrah» måtte derfor bytte mannskap. Videre på reisen oppstod sykdom om bord. Kapteinen døde og skuta kom inn til Liverpool med styrmannen som skipsfører. Åtte år senere skulle uhellene nok en gang ramme «Sirrah».

10. mars 1908 forlot «Sirrah» Progresso i Mexico. Barken var destinert for St. Petersburg, men utenfor kysten av USA skjedde det noe uventet. Mannskapet oppdaget plutselig at skuta tok inn vann. Vannmengden var ikke større enn at «Sirrah» kunne fortsette reisen. Men da skuta på høsten gikk i dokk i Hamburg, ble årsaken til lekkasjen oppdaget.

En overraskende årsak

I kjølen fant de et hull, og i hullet fant de deler av underkjeven til en stor fisk. Under overfarten i Atlanterhavet hadde «Sirrah» regelrett blitt spiddet av en sverdfisk. Fiskens sverd hadde boret seg gjennom både kobberhud og planker. Etter dokking satte «Sirrah» kurs for Rio de Janeiro. Den turen skulle by på enda mer dramatikk.

4. november 1908 passerte «Sirrah» Dover i England. Seilskuta kom seg helskinnet gjennom Den engelske kanal, men på veien videre møtte de på et forrykende uvær. Mastene knakk og store deler av riggen gikk over bord. Fremfor å seile til Rio de Janeiro, ankom «Sirrah» skadeskutt inn til Falmouth på sydspissen av England.

Bark Sirrah i Falmouth november 1908

Skuta kom til å seile for Tønnevold enda noen år, men i 1912 ble hun solgt til Chr. Nielsen & Co. i Larvik for 17 000 kroner. Et år senere var «Sirrah» igjen ute i hardt vær. Denne gangen ble skuta forlatt av mannskapet. «Sirrah» gikk ikke til bunns, men ble solgt som vrak til Sverige. I Sverige gjenoppstod skuta som «Jonstorp» og senere som «Rolf».

På KUBEN oppbevares et foto av «Sirrah» etter ankomsten til Falmouth i november i 1908. Bildet er del av et arkiv kalt PA-2140, Kubens digitale fotoarkiv. Se flere digitaliserte foto fra KUBEN på agderbilder.no.

Skrevet av Gaute Christian Molaug, arkivar og formidler, Aust-Agder museum og arkiv, avd. KUBEN

Kilder:
Arkiv PA-2140, Kubens digitale fotoarkiv
Arkiv PA-2412, Landskaps- og stedsbilder fra Aust-Agder
Dannevig, Birger: Olaf Tønnevold & Sønner 1878 1978. Kragerø 1977
Dannevig, Birger: Ugland. Skipsbyggere, skipsførere, skipsredere gjennom 200 år. Kragerø 1972
Skipet 1985 Vol. 11 Nr. 3
Dagbladet 18.01.1913
Grimstad Adressetidende 03.11.1908, 25.09.2003
Grimstad Posten 18.11.1910
Kysten 02.07.1908, 10.10.1908, 09.11.1908
Norges Sjøfartstidende 21.12.1900, 04.11.1908
Tiden 17.11.1908

Kommentarfelt