Da Galtesund forsvant sporløst

Søndag ettermiddag den 15. mars 1942 forlot ruteskipet D/S «Galtesund» Flekkefjord. Med kuling fra sør-øst og i lette snøbyger, satte skipet kurs vestover. Skipet var ventet inn til Egersund rundt klokken 20.00, men da klokken passerte 20.30 var D/S «Galtesund» fortsatt ikke å se. En fryktet at skipet var gått på en mine, men det var verken hørt lyder fra noen eksplosjon eller observert vrakrester.

Dampskipet D/S «Galtesund» ble levert fra Burmeister & Wains Skibsværft i København i 1905 og døpt D/S «Skandia». Skipet seilte under dansk flagg og gikk i rute mellom Bornholm og København. I 1919 ble skipet kjøpt av Arendals Dampskibsselskab(ADS) og døpt om til D/S «Galtesund». Etter ombygging ble det fra 1920 satt inn i rutetrafikk på strekninger mellom Oslo og Bergen.

D/S "Galtesund" i Kragerø 1922
D/S «Galtesund» i Kragerø 1922

På vei vestover

15. mars 1942 var D/S «Galtesund»på vei vestover fra Flekkefjord. Neste stopp på ruta var Rekefjord der kaptein Knudsen hadde planlagt overnatting. På kaia i Rekefjord var ekspedisjonssjef M. Skordal godt i gang med å forberede lasten som skulle om bord, da han plutselig fikk se et skip passere ute i havgapet. Skordal ringte straks dampskipsekspedisjonen i Egersund for å melde fra at D/S «Galtesund» var passert.

D/S "Galtesund" på vei til Oslo 1932 . Foto: Adrian Mohr
D/S «Galtesund» på vei til Oslo 1932 . Foto: Adrian Mohr

Skipet ble nå ventet inn til Egersund rundt klokken 20:00, men da klokken passerte 20:30 var D/S «Galtesund» fortsatt ikke å se.

Sist sett på vei inn i en snøbyge

Da D/S «Galtesund» verken var kommet til Egersund ei heller var returnert til Flekkefjord, begynte varsellampene virkelig å blinke. Den tyske havnevakten og rederiet i Arendal ble nå informert, og i dagene som fulgte ble det sendt ut både båter og fly for å lete.

Rapportene strømmet inn. Siste observasjon av skipet ble gjort utenfor Hådyr, der en mann skulle ha sett skipet seile inn i en snøbyge søndag kveld. En fryktet at skipet var gått på en mine, men det var verken hørt lyder fra noen eksplosjon eller observert vrakrester. D/S «Galtesund» syntes å ha forsvunnet sporløst.

Kapring på åpent hav

D/S «Galtesund» sin forsvinning krigsåret 1942 skyldtes verken dårlig vær eller miner. Skipet ble kapret av en norsk motstandsgruppe ledet av kaptein Odd K. Starheim. Kapringen var nøye planlagt. Opprinnelig ønsket en å kapre D/S «Kong Haakon», da kapring av et skip med dette navnet ville ha en stor symbolverdi. Planer om å kapre dette skipet ble imidlertid forkastet, blant annet fordi en regnet med skipet ville ha for lite drivstoff til å kunne klare en flukt mot England. Valget falt til sist på D/S «Galtesund».

Motstandsgruppen telte i alt seks personer. Forkledd som passasjerer entret noen av dem skipet i Kristiansand. Flere kom om bord i Mandal, mens slagplanen ble lagt i Flekkefjord. En time etter at D/S «Galtesund» hadde forlatt Flekkefjord, gikk kaprerne til aksjon. Med pistoler i hånd tok de over kommandoen, og etter å ha passert utenfor Rekefjord, satte de kurs mot Aberdeen i Skottland.

Karl Knudsen f. 05.10.1892, Didrik S. Taraldsen f. 14.04.1895, Frithjof Halvorsen f. 03.11.1899, Birger Hansen f. 30.08.1893, Ingolf Andersen f. 23.07.1897, Lars Olsen f. 15.09.1895, Sevald Hansen f. 30.10.1873, Fritz Fredriksen f. 17.02.1913, Karl Hansen f. 20.09.1878, Dagfinn Christoffersen f. 16.05.1915, Terkel Jensen f. 23.08.1885, Reidar Aslaksen f. 14.07.1912, Olaf Nordahl f. 21.10.1891, Nils Aanonsen f. 04.04.1884, Thor Nilsen f. 15.06.1895, Anton Ystebö f. 24.11.1894, Karl Langren f. 15.02.1895, Abraham Moe f. 09.12.1909, Anna Johansen f. 30.05.1882, Margit Nilsen f. 14.03.1891, Gustav Sørensen

I alliert tjeneste

17. mars 1942 ankom D/S «Galtesund» Aberdeen. Skipet ble der overlevert til Nortraship. Gjennom resten av krigen, kom D/S «Galtesund» til å gå i britisk tjeneste som både passasjerbåt og forsyningsskip. Skipet gikk blant annet i rute mellom Skottland og Orknøyene, og var også i en periode stasjonert i farvannene rundt Island.

Tilbake i norsk rutefart

Etter krigen kom skipet tilbake til Norge og gikk igjen inn i kysttrafikk for ADS. I 1955 solgte ADS skipet til Alfred I. Thommessen som leide skipet ut på timecharter til både ADS og senere til Det Stavangerske Dampskibsselskab. Et år senere endte D/S «Galtesund» sin karriere på et opphuggingsverft i Nederland.

Spor i arkivene på KUBEN

Rapportene vedrørende D/S Galtesund sin forsvinning i 1942 samt skipets mannskapsliste, er del av arkivet etter ADS og oppbevares på KUBEN i Arendal. I dette arkivet finnes to arkivbokser (8.3 og 8.4) med dokumenter knyttet til forsvinningen av D/S «Galtesund». I tillegg til rapporter finner en her blant annet korrespondanse med mannskapets familie samt personer og firmaer som etterlyste varer i etterkant av forsvinningen. En finner også såkalte «General-kart» som gir oversikt over hvilke varer som skulle lastes og losses på de ulike stedene. På arkivportalen.no kan du få en mer detaljert oversikt over hva arkivet inneholder. Arkivet er tilgjengelig på KUBENs lesesal. Historien om D/S «Galtesund» sin forsvinning kan du også se i form av en kortfilm på Avtrykk sin kanal på Youtube.

Skrevet av Gaute Christian Molaug arkivar og formidler, Aust-Agder museum og arkiv, avd. KUBEN

 

Kommentarfelt