Da polarhelten Roald Amundsen reiste med D/S «Risør»

Våren 1907 var det stor aktivitet om bord i D/S «Risør». Den lille dampbåten fraktet både varer og folk langs kysten av Risør og omegn. 17. april dette året skulle imidlertid båten og mannskapet få et litt spesielt oppdrag. Polarhelten Roald Amundsen trengte nemlig skyss for å komme seg fra Tvedestrand til Risør.

Fire år tidligere hadde Amundsen dratt ut på en vågal ekspedisjon. Med seilskuta «Gjøa» ønsket han å bli den første til å gå gjennom Nordvestpassasjen. Ekspedisjonen ble en suksess. Etter tre år i iskalde omgivelser nådde Amundsen og resten av mannskapet Nome i Alaska. I etterkant av ekspedisjonen la Amundsen ut på en foredragsturne. Ved hjelp av lysbilder og polarheltens egne fortellinger, skulle folk i inn- og utland få ta del i den polare bragden. Våren 1907 var turen kommet til Sørlandet.

Roald Amundsen

Hyllet som en helt

Etter å ha vært innom flere byer, ankom Amundsen Tvedestrand onsdag 17. april 1907. Det var den lille dampbåten D/S «Rival» som transporterte polarhelten fra Arendal til fjordbyen litt lenger øst.

D/S "Rival" utenfor Tvedestrand rundt 1900
D/S «Rival» utenfor Tvedestrand rundt 1900

I Tvedestrand var byen pyntet med flagg, og på brygga var en mengde mennesker fra by og land samlet for å ta imot hedersgjesten. Da dampbåten klappet til kai klokken 10:00 ble Amundsen hilst velkommen av en dundrende salutt.

Polarhelten ble også ønsket velkommen av byens ordfører. Både nasjonalsangen og «Mens Nordhavet bruser» ble avspilt.

Foredraget skulle avholdes i Gymnastikklokalet. Da Amundsen kom dit, stod middelskolens elever oppstilt med flagg i hendene. Skolebestyrer Hegland holdt tale til Amundsens ære, før mottagelsen ble avsluttet med sang. Selv om Amundsen ble hyllet som en helt, var det likevel ikke alle som var like begeistret.

Polarskuta "Gjøa" på Frammuseet 2023. Foto: Yngve Schulstad Kristensen
Polarskuta «Gjøa» på Frammuseet 2023. Foto: Yngve Schulstad Kristensen

Tumling i ishavet

I avisen Tiden kunne en noen dager senere, 20. april 1907, lese følgende: «At ligge og tumle i ishavet og komme did hvor ingen før har været kan visselig være overmaade interessant for dem, som har lyst til slige vaagespil … men det hele er praktisk talt uden nogensomhelst nytte for menneskeslægten … Det er bare tab af tid, arbeidskraft og penger.»

I stedet for å hylle en polarhelt, burde en ifølge skribenten heller holde fest for de som hadde reddet andre fra døden. Som mannen som nylig hadde reddet en ung gutt fra å drukne i elva, eller alle sjøfolkene og fiskerne som med fare for sitt eget liv hadde reddet andre i havsnød.

Til tross for enkelte kritiske røster, ble Amundsen møtt med jubel. Etter sitt foredrag i Tvedestrand, ble det holdt fest på hotellet. Polarhelten hadde imidlertid en stram tidsplan, og allerede klokken 15:00 var han klar til å dra videre til Risør. Reisen gikk med den lille dampbåten «Risør».

D/S "Risør" til kai rundt 1900. Fotograf: Melaas

D/S «Risør»

Dampbåten «Risør» var bygd i Kristiansand og innkjøpt av Risør Dampskipsselskap. Skipet var nesten 70 fot langt og rommet 26,76 nettoregistertonn. I 1907 var dampbåten ført av S. Stiansen. Som flere av de andre mindre dampbåtene som trafikkerte langs kysten, hadde også D/S «Risør» ulike fraktoppdrag.

For Egelands Verk fraktet den lille dampbåten blant annet jern, kalk og sink. D/S «Risør» hadde også oppdrag for blant annet Søndeled Gård, Gjerstad meieri og Agder bryggeri. Et annet viktig oppdrag var å buksere de større lasteskipene.

Spesielt seilskutene hadde begrenset manøvreringsevne, og trengte hjelp for å komme seg til og fra lasteplassene. I april 1907 hjalp D/S «Risør» med å flytte på blant annet briggen «Albatros», og barkene «Linea» og «Tordenskjold».

Fartsbok for D/S "Risør" april 1907
Fartsbok for D/S «Risør» april 1907

I tillegg til å frakte varer og flytte på større lasteskip, transporterte D/S «Risør» passasjerer. 17. april 1907 fikk de altså en helt spesiell passasjer. Ved bryggen i Tvedestrand var folk atter samlet for å se Amundsen seile videre. Da dampskipet gled ut fjorden ble det igjen smelt en salutt til ære for den hjemvendte polarhelten.

Mens Amundsen fortsatte på sine foredragsturne langs norskekysten, fortsatte D/S «Risør» og de øvrige små dampskipene sine daglige gjøremål med å frakte varer og folk i kystnære strøk. Først i 1914 ble D/S «Risør» solgt til Sverige. På KUBEN i Arendal finnes imidlertid flere avtrykk som forteller deler av skipets historie.

D/S «Risør» på KUBEN

På KUBEN finnes et innholdsrikt motiv av D/S «Risør» liggende ved en brygge. Bildet er del av fotosamlingen til fotograf Melaas kalt PA-2779, Melaas fotosamling. På KUBEN oppbevares også fraktboken for D/S «Risør». Fraktboken dekker perioden 1903-1907 og er del av arkivet etter Risør Dampskibsselskab som befinner seg i et arkiv kalt PA-1257e, Juell, Thomas. Begge arkivene er registrert på arkivportalen.no. Fraktboken er tilgjengelig på KUBENs lesesal. Se flere digitaliserte foto fra KUBEN på agderbilder.no.

Skrevet av Gaute Christian Molaug, arkivar og formidler ved Aust-Agder museum og arkiv, avd. KUBEN

Kilder:
Arkiv PA-2779, Melaas fotosamling
Arkiv PA-1257e, Juell, Thomas 02, Risør Dampskibsselskab
Walle, Sven Magne: Rute- og fraktebåter i Aust-Agder. 2005
Larsen, Halvor: Da rutebåter og bugserbåter satte sitt preg på byen. Artikkelserie i Aust-Agder-Blad i mars 1983
Agderposten 15.04.1907
Tiden 20.04.1907
Tvedestrandsposten 17.04.1907

Kommentarfelt