MT Ronastar 1965

M/T «Ronastar» – skipet som sprang i luften i Rotterdam

Sent om kvelden tirsdag den 15. juni 1965 oppstod en katastrofe ved Verolme skipsverft i Rotterdam. Under rengjøring av tankene på et tankskip gikk det plutselig galt. Skipet eksploderte og et voldsomt flammehav slo opp fra fartøyet. Tusenvis av mennesker i Rotterdam flyktet ut i gatene og vindusruter ble knust i landsbyer flere kilometer unna. Skipet var M/T «Ronastar» fra Mandal og om bord var blant annet kaptein Olaf Jansen, hans kone og deres tre barn.

M/T «Ronastar» ble bygget i 1957 ved Eriksberg skipsverft i Sverige og levert som M/T «Fjordaas» til Arendalsrederen Arnt J. Mørland. Skipet var levering verdens største motortanker på 35 881 dødvekttonn. I 1964 ble skipet solgt til Einar Saanum i Mandal og fikk navnet M/T «Ronastar». Einar Saanum startet opp rederi i 1936 og i løpet av 1950- og 1960-tallet var rederiet blitt et av Mandals største.

Den 11. juni 1965 ankom M/T «Ronastar» Dunkirk. Tankskipet hadde nettopp gjennomført en tur til oljebyen Bonny i Nigeria. Etter lossing av olje i Dunkirk gikk turen videre til Rotterdam der skipet skulle settes i dokk for vedlikehold. Tankeren var bemannet av 42 mann og kaptein var Olaf Jansen fra Mandal.

Under landligge i Rotterdam skulle kaptein Jansen få besøk. Om kvelden dro rederiets kontorsjef og redersønn Helge Saanum med fly fra Kristiansand. Det samme gjorde kapteinens kone og deres tre små barn. Rett før midnatt ankom følget flyplassen i Rotterdam. Kun fem minutter etter de hadde entret M/T «Ronastar» skjedde det fatale.

Store ødeleggelser på M/T "Ronastar" etter eksplosjonen i 1965

Like bak skipsbroen inntraff en voldsom eksplosjon. Hele akterdekket ble brettet opp og lufttrykket fikk bygninger i Rotterdam til å riste. Eksplosjonen ble etterfulgt av flammer som stod 20 til 30 meter til værs og lyste opp store deler av himmelen over byen.

Da eksplosjonen inntraff lå store deler av mannskapet og sov. De kom seg imidlertid raskt på bena og hastet bort til livbåtstasjonene. Livbåtene kom på vannet, men ikke alle kom seg like enkelt ned. Den 19 år gamle tredjemaskinisten Hans Petter Knutsen fra Tvedestrand fikk det ene benet i en løkke og ble hengende langs skutesiden noen meter over vannet.

Heldigvis fikk han hjelp av det øvrige mannskapet og kom seg trygt om bord. Fra livbåtene kunne de se kaptein Jansen fire ned barna sine fra overbygget og ned på skipsdekket. Derfra ble familien firet ned i en livbåt før kapteinen selv forlot skuta. Tilbake lå M/T «Ronastar» brennende og brukket i to.

M/T "Ronastar" etter eksplosjonen i 1965

Noen timer senere kunne en lettet kontorsjef ringe hjem å fortelle at hele mannskapet og kapteinens familie hadde overlevd dramatikken. Ikke alle hadde vært like heldige.

Om bord hadde flere verftsarbeidere vært i arbeid. Mange av dem hadde hoppet i sjøen for å unngå flammene, men ikke alle klarte å komme seg unna. Da brannvesenet omsider fikk kontroll på situasjonen og redningsmannskap kunne gå om bord, ble 16 mann funnet omkommet.

Store ødeleggelser på M/T "Ronastar" etter eksplosjonen i 1965

M/T «Ronastar» var omgjort til et vrak der det utbrente midtskipet var blitt liggende på havbunnen. Stormbroa lå vrengt over akterdekket og flere store tankluker lå flere hundre meter inne på land. Til tross for det store skadeomfanget, skulle skipet få en ny vår.

Arendalsrederen J.P. Jensen hadde ved kjøp av de gamle Anglo Saxon-tankerne på slutten av 1920-tallet gjort gull ut av gråstein. Nå så rederiet på mulighetene til å gjøre det samme med vraket av M/T «Ronastar». Delene av den gamle storheten ble kjøpt og fraktet til verftet Wilton-Feyenoord utenfor Rotterdam. Her ble tankerens akterende og forskip montert på et nytt midtskip. Skipet ble samtidig omgjort til et tørrlastskip og fikk navnet M/S «Condo».

Forskskip og akterskip til M/T "Ronastar" før sammensetting

J.P. Jensens rederi solgte skipet videre i 1972 og de neste årene seilte båten for flere rederier og med ulike navn. Først i 1983 ble skipet solgt til opphugging.

M/S "Condo" til sjøs

På KUBEN i Arendal oppbevares deler av skipets historie. I arkivet etter Arnt J. Mørland kalt DA-1175, Arnt J. Mørland finnes flere skipsdokumenter knyttet til M/T «Fjordaas». I arkivet etter J.P. Jensen, PA-1032, Jensens Rederier AS, finnes flere skipsdokumenter knyttet til M/S «Condo». I dette arkivet ligger også foto fra den fatale eksplosjonen i M/T «Ronastar» i 1965. På arkivportalen.no kan du få mer informasjon om hva arkivene inneholder. Arkivet er tilgjengelig på KUBENs lesesal. Se flere digitaliserte foto fra KUBEN på agderbilder.no.

Skrevet av Gaute Christian Molaug, arkivar og formidler, Aust-Agder museum og arkiv, avd. KUBEN

Kilder:
Arkiv PA-1032, Jensens Rederier AS 01 18
Trædal, Lasse: Sjøfolk til havs og i havn 2006
Fædrelandsvennen 16.06.1965
Norlandsposten 24.05.1965, 14.06.1965
https://www.sjohistorie.no/no/skip/24343/ besøkt 28.05.2021

Kommentarfelt