Dag Albert Witzøe Molaug og dekksgjengen om bord i M/S "Concordia Sky" 1962 utsnitt

Rektorsønnen som «rømte» til sjøs

En marsdag i 1962 ankom 16 år gamle Dag Albert Witzøe Molaug den italienske havnebyen Genova. På en pir i havna lå et svartmalt skip med navn «Concordia Sky». Det skulle bli hans nye hjem. I løpet av det neste året skulle den unge sjømannen glede seg over et liv til sjøs. Men det var også stunder med hjemlengsel. Lengsel etter et hjemsted han hadde «rømt» i fra.

Dag Albert Witzøe Molaug ble født 21. mai 1945 og vokste opp i Kristiansand. Som barn var han ofte nede i havna og så på de store skipene som kom og gikk. Da han var 15 år gammel ble han med et av dem ut på langtur som førstereis.  I 1960 fikk Dag sommerjobb som dekksgutt om bord på lasteskipet M/S «Gerore». Om høsten var han tilbake i Kristiansand og fortsatte sin skolegang. Året etter skjedde imidlertid noe som skulle påvirke tenåringens videre veivalg.

Hornnes Landsgymnas 2018. Foto: Lena Sannæs
Hornnes Landsgymnas 2018. Foto: Lena Sannæs

Fra by til bygd

I 1961 ble Dags far, Eldar Molaug, utnevnt til rektor ved Hornnes Landsgymnas. Familien flyttet dermed fra Kristiansand til den lille bygda Hornnes i Setesdal. For bygutten Dag skulle det vise seg å bli vanskelig.

Tilværelsen på Hornnes ble fort preget av mistrivsel. Kameratflokken fra Kristiansand var borte. Det samme var byens mangfold og nærheten til havet.

På den nye skolen gikk det trått, og spesielt matematikken virket vanskelig. Til slutt måtte han bare vekk. Løsningen ble å dra til sjøs.

M/S "Concordia Sky"
M/S «Concordia Sky»

Litt vemodig avreise

Dag fikk hyre som dekksgutt på M/S «Concordia Sky». Skipet var et syv år gammelt tørrlastskip eid av Christian Haalands rederi i Haugesund. Dag skulle mønstre på i Genova, og i mars 1962 dro han av sted. Første stopp var Stavanger der hans onkel og tante holdt til.

Fra Stavanger skulle han fly videre til Amsterdam. På SAS-kontoret i sildebyen traff han både en matros og flere gjester som skulle til samme skip. Sammen tok de buss til Sola og kort tid etter var de på vingene i en SAS Metropolitan.

Fra luften kunne Dag se kuene gresse på de mange bondegårdene. Samtidig som det var spennende å reise ut, var det også litt trist. I et brev til sin familie 31. mars 1962 skrev Dag: «Det var litt vemodig å se landet forsvinne bak halen på flyet.»

Brev fra Dag Albert Witzøe Molaug Gibraltar 31.03.1962 s. 1

Med tog gjennom Europa

Etter to og en halv time i luften landet flyet på Schiphol utenfor Amsterdam. I Amsterdam gikk de på toget «Holland – Italia Express». Sammen med matrosen fikk Dag en sovekupe.

I løpet av kvelden og natten, gikk toget gjennom Nederland og Tyskland. På morgenkvisten nådde de Basel i Sveits. I alpelandet fikk Dag se kjempemessige fjell og oppleve toget som klatret oppover i spiralformede tunneler. Deretter bar det inn i Italia.

I Milano fikk de vin kjøpt av en norsk skipper som skulle mønstre på et annet skip. Til slutt nådde de Genova. Dag syntes byen luktet helt forferdelig, men på havna fant de skipet sitt. Om bord traff Dag flest norske sjøfolk, men det var også utlendinger om bord.

Dag Albert Witzøe Molaug og dekksgjengen om bord i M/S "Concordia Sky" 1962/1963. Dag sittende med armene på livbøyen.
Dag Albert Witzøe Molaug og dekksgjengen om bord i M/S «Concordia Sky» 1962/1963. Dag sittende med armene på livbøyen.

Flere nasjonaliteter

Lasteskipet skulle seile med rundt seks passasjerer, deriblant et italiensk ektepar. Resten var amerikanere. Blant mannskapet var det også andre nasjonaliteter.

To av motormennene var italienske. I messa var det en nederlandsk messegutt. Fra Nederland var også en av lettmatrosene. En annen lettmatros var spansk. Det samme var båsen som ledet dekksgjengen Dag var en del av.

Den spanske båsen hadde Dag litt vanskeligheter med å forstå. Samtidig virket han som en grei og hjelpsom kar.

Dag Albert Witzøe Molaug og en skipskamerat i arbeid på M/S "Concordia Sky" 1962/1963
Dag Albert Witzøe Molaug og en skipskamerat i arbeid på M/S «Concordia Sky» 1962/1963

«Just titta dekken»

I Genova ble skipet gjort sjøklart. For Dag var det mye å gjøre. Ikke alle arbeidsoppgavene hans gikk like greit i starten. Fra båsen kom det likevel ikke kjefting.

I stedet kom han med råd og vink til den nyankomne dekksgutten. «Just titta dekken», «don`t worry» og «you ask me when you are in trouble» var uttrykk Dag ofte fikk høre fra den spanske arbeidslederen.

28. mars 1962 var M/S «Concordia Sky» klar for avreise. Kursen ble satt for Port Torres på den italienske øya Sardinia. For Dag skulle det bli en av mange seilaser med lasteskipet fra Haugesund. Seilaser han skrev om i sine brev hjem. Brev som i dag oppbevares på KUBEN i Arendal.

Brev fra en ung sjømann

Brevene Dag sendte hjem fra sjøen er i dag del av en brevsamling kalt PA-3081, Molaug, Dag Albert Witzøe, sjømann. Brevsamlingen strekker seg fra 1960 og frem til 1981, og inneholder brev Dag skrev til sin familie som sjømann om bord på ulike fartøy. På arkivportalen.no kan du få en mer detaljert beskrivelse av hva brevsamlingen inneholder. Arkivet er tilgjengelig på KUBENs lesesal.

Skrevet av Gaute Christian Molaug arkivar og formidler, Aust-Agder museum og arkiv, avd. KUBEN

Kilder:
Arkiv PA-3081, Molaug, Dag Albert Witzøe K01 L0001
Guttormsen, Arne: «Mange hav til filosofi» i Vårt Land 07.09.1995
Rogalands Avis 30.03.1962

Kommentarfelt