Elever fra Grefsen skole på tur i livbåtene ved Arendal våren 1975 utsnitt

Skoletur til tankskipet «Carpo» i kriseåret 1975

Om morgenen 31. mai 1975 var en spent gjeng med elever fra klasse 4D ved Grefsen skole samlet på jernbanestasjonen i Oslo. De skulle nemlig til Arendal for å besøke og overnatte på det store tankskipet «Carpo».

«Carpo» ble bygd i Japan i 1967 og var litt over 258 meter langt. I 1972 ble skipet kjøpt av rederiet Jørgen P. Jensen i Arendal. De neste årene fraktet det olje og tjente masse penger. Men våren 1975 lå skipet i en bukt utenfor Arendal uten oppdrag. Det var nemlig skipsfartskrise.

"Carpo" av Arendal
«Carpo» av Arendal

Skipsfartskrise

Norge hadde lenge vært en av verdens største skipsnasjoner, med mange skip og sjøfolk. Men plutselig gikk det dårlig. På midten av 1970-tallet ble skipsfarten rammet av krise.

Den store oljekrisen i 1973 førte til mye dyrere olje. Mange skip brukte olje som drivstoff, og når drivstoffet ble dyrt, ble det også dyrt å drive skipene. Samtidig ble det bygd altfor mange skip, og det var for få varer å frakte. Dermed ble mange skip liggende stille uten oppdrag.

"Carpo" og "Capto" liggende i opplag i Saltrødkilen våren 1975
«Carpo» og «Capto» liggende i opplag i Saltrødkilen våren 1975

Norske rederier tapte masse penger, og noen måtte stenge helt. Dette førte til at mange sjøfolk mistet jobbene sine. Mange viker og fjorder langs kysten ble fylt opp av store skip. Ett av disse skipene var «Carpo». Det passet fint for fjerdeklassen på Grefsen skole.

Elever fra Grefsen skole på jernbanestasjonen i Oslo 31. mai 1975
Elever fra Grefsen skole på jernbanestasjonen i Oslo 31. mai 1975

Klar for tur

Klokken halv ni om morgenen sto klasse 4D klare på togstasjonen. Reisefølget bestod av 22 elever, fem foreldre og lærer Randi Flottorp. Etter togreisen dro de med buss til rederiets kontorer på Hisøy, hvor de fikk en omvisning.

«Carpo» lå rett utenfor Arendal, på en opplagsplass i Saltrødkilen. For å komme seg dit, måtte elevene kjøre i to livbåter. For mange av elevene var det ganske nifst å klatre opp den svingende gangveien.

Elever fra Grefsen skole går opp gangveien til "Carpo" våren 1975
Elever fra Grefsen skole går opp gangveien til «Carpo» våren 1975

Om bord på skipet fikk de omvisning av Finn Falck og Willy Grøndal Olsen.

Kaptein Finn Falck og lærer Randi Flottorp om bord i "Carpo" våren 1975
Kaptein Finn Falck og lærer Randi Flottorp om bord i «Carpo» våren 1975

Falck hadde tidligere vært kaptein på søsterskipet til «Carpo» som het «Condo». «Condo» befant seg i australske farvann. Det var egentlig dette skipet elevene skulle ha besøkt. «Condo» var nemlig klassens adopsjonsskip.

Skipsadopsjon

På 1970-tallet var det vanlig for mange skoleklasser å adoptere et skip. Dette var en ordning som skal ha startet i England rundt 40 år før. Da skal nemlig en engelsk skolegutt ha brevvekslet  med et skip.

Gjennom brevene fra skipet fikk gutten lese om fjerne land og kulturer. Innholdet ble etter hvert delt med guttens skoleklasse, og elevene fikk dermed en mer interessant kilde i undervisningen.

Ordningen ble snart utvidet til flere klasser, og ikke lenge etter hadde 600 skoler i Storbritannia kontakt med hvert sitt skip.

Ideen om skipsadopsjon kom også til Norge. I 1939 ble det nedsatt en gruppe med folk fra lærerorganisasjonene, avisen Norges Handels og sjøfartstidende og Norges Rederforbund. Resultatet ble at 50 utvalgte skoler adopterte hvert sitt skip.

Under andre verdenskrig stoppet ordningen opp, men da freden kom startet arbeidet opp igjen. I 1946 ble Norsk Skipsadopsjon etablert, og de neste årene kom flere hundre norske handelsskip til å bli adoptert av hver sin skole.

Selv om elevene fra Grefsen ikke fikk besøke adopsjonsskipet sitt, var det mannskapet på «Condo» som hadde betalt for turen til Arendal. De hadde nemlig gitt 1 000 kroner for at elevene kunne dra til søsterskipet «Carpo».

Elever fra Grefsen om bord i "Carpo" våren 1975
Elever fra Grefsen om bord i «Carpo» våren 1975

Kosekveld og skjærgårdstur

Om kvelden om bord i «Carpo» samlet elevene seg til hyggestund i skipets dagligrom. Etter en lang og opplevelsesrik dag la elevene seg til å sove i mannskapslugarene.

Dagen etter dro de på tur i Arendals skjærgård med livbåtene. I løpet av besøket fikk også fjerdeklassingene middag på Grand restaurant.

Søndag ettermiddag var det tid for hjemreise for en begeistret klasse. Før togreisen tilbake ble det også tid til en liten titt i Arendal.

Elever fra Grefsen skole på tur i livbåtene ved Arendal våren 1975
Elever fra Grefsen skole på tur i livbåtene ved Arendal våren 1975

Skoleturbilder på KUBEN

Bildene fra 4D ved Grefsen skole sin tur til tankskipet «Carpo» våren 1975, er del av rederiarkivet etter Jensens Rederier AS som oppbevares på KUBEN i Arendal. I tillegg til foto inneholder arkivet også forhandlingsprotokoller, aksjeprotokoller, korrespondanse, hyreregnskap og skipstegninger. Arkivet strekker seg hovedsakelig fra rederiets oppstart i 1928 og frem til 1981. På arkivportalen.no kan du få mer informasjon om hva arkivet inneholder. Arkivet er tilgjengelig på KUBENs lesesal.

Skrevet av Karine Hem Molaug, elev ved Jappa skole under «Elevens valg» på KUBEN

Kilder:
Arkiv PA-1032, Jensens Rederier AS
Knudsen, Jan Tore: Motorskipene fra Arendal. 2018
Aftenposten 04.06.1975
Fædrelandsvennen 02.06.1975
Jorda rundt med «Vardaas» fra Arendal, Episode 15 i podkasten Sjøfartspodden

Kommentarfelt