Da M/S Skagen gikk av stabelen

I januar 1958 inviterte Pusnes Mekaniske Verksted til stabelavløpning for deres nyeste skip med byggenummer 97. Sjøsettingen skulle foregå lørdag 18. januar 1958 og kleskoden var «Daglig antrekk». Etterpå skulle gjestene få lunsj på Grand Hotel. Flere prominente gjester ble invitert deriblant samferdselsminister Kolbjørn Varmann og justisminister Jens Haugland. Ingen av ministrene kunne dessverre komme, men flere representanter for både samfunns- og næringsliv i Agder takket ja til innbydelsen. De var imidlertid ikke de eneste som møtte opp til den planlagte sjøsettingen. Til tross for kaldt vintervær med snø og vind hadde rekordmange mennesker samlet seg ved verftet på Tromøya for å overvære begivenheten. Det var kanskje ikke så rart. Byggenummer 97. var verftets største nybygg til da. Det skulle også bli landsdelens nye Danmarksferje kjent som M/S Skagen, og det var den første jernbaneferjen som gikk over Skagerrak. (Arkivref: PA-2247, Pusnes Mekaniske verksted F01 L0082).

M/S Skagen var et samarbeidsprosjekt mellom Pusnes Mekaniske Verksted og Kristiansands Mekaniske Verksted. Skroget skulle produseres av Pusnes, mens skipet skulle innredes i Kristiansand etter tegninger av arkitekt David Sandved. Oppdraget ble gitt av Kristiansand Dampskibsselskap som drev ferjetrafikk mellom Kristiansand og Hirtshals. Ferjeselskapet ble drevet av Mosvold Shipping i Farsund og M/S Skagen fikk derfor dette rederiets logo. Fredag 20. juni 1958 var skipet ferdig innredet og klar for prøvetur. Kort tid etter begynte M/S Skagen å trafikkere mellom Kristiansand og Hirtshals. Ferjen var ikke bare større enn sin forgjenger, men den kunne også ta jernbanevogner. Dermed ble jernbanelinjene i Norge og Danmark for første gang knyttet sammen med ferje over Skagerrak. Samtidig begynte den gamle danskeferjen M/S Jylland å gå fra Arendal til Hirtshals for sommersesongen. I 1968 ble Kristiansand Dampskibsselskap solgt til Fred. Olsen & Co. og M/S Skagen fikk nye farger og logo. Samme år ble M/S Jylland solgt og M/S Skagen fikk i sommersesongen faste anløp i Arendal. I 1975 var det slutt på ferjeanløp. Dette året ble skipet solgt til Fred. Olsen Oceanics A/S og ombygget til dykkerskip for oljeleting i Nordsjøen. Skipet endret samtidig navn til M/S Borgholm. I 1981 ble skipet igjen solgt og endret navn til M/S Norghol. Skipet ble videre eid av ulike selskaper disponert av Per Ingar Hagen i Drammen. I 1988 ble skipet igjen ombygd og endret navn til M/S Pan Trader. Skipet skulle nå fungere som forsyningsskip for fiskeflåten i Arktis. I 2007 ble skipet liggende i arrest i Drammen, da eierne fikk betalingsproblemer. Der ble det liggende i snaut 10 år. I 2016 ble det tvangssolgt til verftet Drammen Yard og høsten 2017 ble den tidligere Hirtshals-ferjen solgt til et russisk selskap for destruksjon.

Dokumentene knyttet til stabelavløpningen for M/S Skagen i 1958 samt postkortet av samme skip, er del av arkivet etter Pusnes Mekaniske Verksted og oppbevares på KUBEN i Arendal. Arkivet omfatter kopibøker, korrespondanse, verfts- og ordremateriale, personforvaltning og regnskap. Det finnes også to arkivbokser med 170 glassplater med motiv av anlegg og støperiprodukter som vinsj, sylindere, dampsylinderapparat osv. På arkivportalen.no kan du få en mer detaljert oversikt over hva arkivet inneholder. Arkivet er tilgjengelig på KUBENs lesesal.

Kommentarfelt