Da M/S Skagen gikk av stabelen

Det var en stor begivenhet da Pusnes Mekaniske Verksted på Tromøya ved Arendal inviterte til stabelavløpning for deres nyeste skip vinteren 1958. Verftets hittil største nybygg skulle bli landsdelens nye danskeferje M/S «Skagen».

Sjøsettingen var planlagt lørdag 18. januar 1958 og flere prominente gjester ble invitert. Samferdselsminister Kolbjørn Varmann og justisminister Jens Haugland kunne dessverre ikke komme, men flere representanter for både samfunns- og næringsliv i Agder takket ja til innbydelsen. De var imidlertid ikke de eneste som møtte opp til sjøsettingen.

Til tross for kaldt vintervær med snø og vind, hadde rekordmange mennesker samlet seg ved verftet på Tromøya for å overvære begivenheten. M/S «Skagen» var verftets største nybygg, men det var langt ifra det første.

Fra gårdsdrift til mekanisk verksted

Allerede i midten av 1750-årene ble det drevet skipsbygging ved Pusnesgaard på Tromøy. I 1872 ble gården kjøpt av Gunder Berthelsen og Arve Arvesen. De startet skipsbyggeri med tømmer fra egen skog og i 1875 ble Pusnes Støperi og Mekaniske Værksted etablert.

I tillegg til skipsbygging og reparasjon av skip, ble det ved verkstedet også produsert flere støpegodsartikler. I 1885 ble det etablert et mindre ovnsstøperi og i 1891 begynte bedriften å produsere dampdrevne skipsvinsjer. Pusnes Mekaniske Verksted ble raskt Norges største produsent av dampdrevet dekksmaskineri.

Samtidig fortsatte bedriften å bygge skip. I årene mellom 1909 og 1961 forlot 101 skip stabelen ved Pusnes. M/S «Skagen» var verftets 97. nybygg, og kom dermed til å bli et av verftets siste skip. Nybygget var imidlertid ikke helt ferdig da det gikk av stabelen i Arendal.

Til Kristiansand for innredning

M/S «Skagen» var et samarbeidsprosjekt mellom Pusnes Mekaniske Verksted og Kristiansands Mekaniske Verksted. Skroget skulle produseres i Arendal, mens skipet skulle innredes i Kristiansand etter tegninger av arkitekt David Sandved.

Kristiansand skulle også bli skipets hjemmehavn. M/S «Skagen» var bestilt av Kristiansand Dampskibsselskap og skulle trafikkere mellom Kristiansand og Hirtshals. Fredag 20. juni 1958 var skipet ferdig innredet og klar for prøvetur.

«Et prektig skip»

Prøveturen ble en suksess og i Fædrelandsvennen dagen etter fikk den nye ferjen følgende omtale: «Et prektig skip som byr passasjerene all mulig komfort og hygge».

Ferjen var ikke bare større enn sin forgjenger, men den kunne også ta jernbanevogner. Dermed skulle jernbanelinjene i Norge og Danmark for første gang bli knyttet sammen med ferje over Skagerrak. Kort tid etter prøveturen ble M/S «Skagen» satt i rutetrafikk.

Samtidig som den nye ferjen ble satt i drift, begynte den gamle danskeferjen M/S «Jylland» å gå fra Arendal til Hirtshals for sommersesongen. I 1968 ble Kristiansand Dampskibsselskap solgt til Fred. Olsen & Co. og M/S «Skagen» fikk nye farger og logo. Samme år ble M/S «Jylland» solgt, og M/S «Skagen» fikk i sommersesongen faste anløp i Arendal.

Fra ferje til forsyningsskip og spiker

I 1975 var det slutt på ferjeanløp for M/S «Skagen. Dette året ble skipet solgt til Fred. Olsen Oceanics A/S og ombygget til dykkerskip for oljeleting i Nordsjøen. Skipet endret samtidig navn til M/S «Borgholm».

De neste årene skiftet skipet eier og navn flere ganger. I 1988 ble skipet igjen ombygd, og det endret navn til M/S «Pan Trader». Skipet skulle nå fungere som forsyningsskip for fiskeflåten i Arktis.

I 2007 ble skipet liggende i arrest i Drammen, da eierne fikk betalingsproblemer. Der ble det liggende i snaut 10 år. I 2016 ble det tvangssolgt til verftet Drammen Yard, og høsten 2017 ble den tidligere Hirtshals-ferjen solgt til et russisk selskap for destruksjon. 14. januar 2019 forlot den gamle bilferjen Drammen og satte kurs mot Litauen for opphogging.

På KUBEN i Arendal oppbevares avtrykk etter skipets tidligste historie. Dokumentene knyttet til stabelavløpningen for M/S «Skagen» i 1958 er en del av arkivet etter Pusnes Mekaniske Verksted. Arkivet omfatter kopibøker, korrespondanse, verfts- og ordremateriale, personforvaltning, regnskap, tegninger og foto. På arkivportalen.no kan du få en mer detaljert oversikt over hva arkivet inneholder. Arkivet er tilgjengelig på KUBENs lesesal.

Skrevet av Gaute Christian Molaug arkivar og formidler, Aust-Agder museum og arkiv, avd. KUBEN

Kilder:
Arkiv PA-2247, Pusnes Mekaniske Verksted
Taraldsen, Jan Erik: A/S Kristiansands Dampskipsselskap 1899-1999. Kristiansand 1999
Aanby, Anne Tone. Pusnes, Aust-Agder-Arv 2010. Arendal 2010
Agderposten 28.06.1958
Fædrelandsvennen 21.06.1958

Kommentarfelt