Tankfart i Østen i 1927

«Tarakan er et elendig lite hul efter man har været saa heldi at finde det.» Slik beskrev Knut Eriksen Lindstøl fra Risør sitt møte med havnebyen Tarakan ved Borneo 16. november 1927. Lindstøl var kaptein på D/T Akera som var ankommet Tarakan for å laste olje. Tankskipet var eid av J. W. Prebensen i Risør og ved landligge benyttet kapteinen anledningen til å skrive hjem. « … her findest intet andet end olietanker og nogle elendige hytter, varmt og usselt, fuldt av muskitter og intet at faa kjøbt.» At oljetanker preget havnebyen var kanskje ikke så rart, da øya Tarakan var storeksportør av olje. Havnen var imidlertid god og lastingen gikk fint, og dagen etter kunne D/T Akera sette kurs for Nagasaki i Japan. Turen forbi Filippinene gikk fint, men så møtte de ifølge kaptein Lindstøl på et «riktig svineveir«. Kraftig motvind førte til at skipet måtte gå med halv fart. Døren til kokkelugaren ble knust og en støtte til solseilet knakk, men ellers gikk turen fint, og 29. november kunne kaptein Lindstøl meddele med «fornøielse» at skipet var ankommet Nagasaki. D/T Akera var ikke et hvilket som helst skip. Det var et av de første tankskipene drevet av et rederi på Sørlandet og 1927 var året da Sørlandet startet satsingen på tankfart. (Arkivref: PA-1437a, Prebensen Rederi 1. 24 L0016).

D/T Akera var en damptanker på 5 277 Brt. Den ble bygget i 1918 ved Charles Connell & Co. i Skottland og seilte for Anglo Saxon Petroleum under navnet «War Singer». I 1921 ble hun omdøpt Akera og 8. august 1927 ble hun kjøpt av J. W. Prebensen. Skipet kostet Prebensen 60 000 pund, men kun 20 000 pund ble betalt kontant. Resten ble gitt som lån fra Anglo Saxon Petroleum mot at skipet skulle inngå på en ti år lang fraktavtale med selskapet. Prebensen var ikke den eneste som kjøpte en eldre damptanker på disse betingelsene. I årene mellom 1927 og 1930 ble i alt 26 såkalte Anglo Saxon-tankere kjøpt av norske redere, og 17 av disse havnet på Sørlandet. I 1938, året etter at fraktavtalen med Anglo Saxon Petroleum gikk ut, ble D/T Akera ombygd til å frakte tørrlast, og i 1939 ble skipet solgt til Italia. Under andre verdenskrig ble skipet rekvirert av tyskerne og 31. januar 1945 ble det senket av britiske fly.

Brevene fra kaptein Lindstøl til J. W. Prebensen i 1927 er en del av arkivet etter Prebensens rederi og oppbevares i dag på KUBEN i Arendal. Brevene gir et unikt bilde av de første reisene til et av de første tankskipene som ble kjøpt av en sørlandsreder. Det er i alt fem arkivesker med dokumenter knyttet til D/T Akera i fartøysdelene av dette arkivet. I tillegg til brev fra kaptein til reder, inneholder arkiveskene også korrespondanse med meglere, befraktere, assurandører med flere. På arkivportalen.no kan du få en mer detaljert oversikt over hva arkivet inneholder. Arkivet er tilgjengelig på KUBENs lesesal.

Skrevet av Gaute Christian Molaug arkivar og formidler, Aust-Agder museum og arkiv, avd. KUBEN

Kommentarfelt