F. Mathiesen fra Arendal var en ivrig fritidsfisker. Ofte var han ute og fisket i Tromøysund. En dag i desember 1951 skulle han imidlertid prøve lykken som haifisker i Det karibiske hav. Fiskefartøyet var det 158 meter lange tankskipet M/T «Vardaas».
M/T «Vardaas» var eid av Arnt J. Mørland fra Arendal. Skipet ble bygget ved Eriksberg skipsverft i Sverige i 1949 og var rederens første nybygde tankskip etter andre verdenskrig (1940-1945). Mot slutten av 1951 hadde M/T «Vardaas» allerede seilt verden rundt. I midten av november 1951 dro tankskipet ut på nok en lengre seilas.
En urovekkende værmelding
Etter et kort stopp på New Zealand seilte M/T «Vardaas» ut fra Dunedin 16. november 1951. Skipet var destinert for Curaçao i Sør-Amerika og kursen ble satt for Panamakanalen. Etter flere døgn i rom sjø nådde de den viktige snarveien mellom Stillehavet og Atlanterhavet.
Om kvelden var de kommet til utløpet av kanalen. Da fikk de samtidig en urovekkende værmelding. Ved Jamaica ble det meldt om en orkan som ville krysse tankskipets planlagte rute. På broa vurderte kaptein Halfdan Björlöw og de andre navigatørene alternative kurser, men til slutt ble det besluttet å legge skipet i ro. Det var bedre å vente til orkanen hadde passert.
Haifiske som tidsfordriv
Til tross for uværet som raste i Det karibiske hav, var havet blikk stille der M/T «Vardaas» lå. Tredjemaskinist F. Mathiesen fra Arendal var en ivrig fisker. Når han var hjemme, var han ofte ute og fisket i Tromøysund. Denne dagen skulle han prøve lykken som haifisker i Det karibiske hav.
Mathiesen hentet frem en haikrok, og av kokken fikk han et passende kjøttstykke. Tredjemaskinisten hadde tidligere prøvd å fiske etter hai uten å lykkes. Denne gangen fikk han imidlertid napp.
Den første haien som oppdaget kjøttstykket ville ikke bite på. Den neste var mer grådig. «Fast fisk» ropte Mathiesen idet haien slukte kjøttstykket. Flere av mannskapet strømmet til for å hjelpe. Den sprellende haien ble halt opp til rekka, men lenger kom den ikke.
Den kraftige fisken fikk kroken til å rette seg ut. Haien kom seg fri og forsvant med et plask nedi havet igjen. Mathisens gav ikke opp av den grunn. Kroken ble bøyd tilbake igjen for et nytt forsøk. Denne gangen ble det suksess.
Hai om bord
En annen hai slukte agnet. Mannskapet kom igjen for å hjelpe. Denne gangen fikk de slått en løkke rundt haiens hale og fikk halt den om bord. Mathiesen hentet straks en brannøks. Med harde slag mot hodet, ble haien slått i hjel. Hva haikskrotten skulle brukes til, var det flere meninger om.
En av mannskapet ville bruke ryggraden til spaserstokk. En annen ville bruke skinnet til sandaler. En tredje ønsket å sikre seg hodet kun for moro. Hva som skjedde med haien vet vi ikke, men utpå ettermiddagen seilte M/T «Vardaas» videre. Orkanen var da passert. Likevel skulle tankskipet få en føling med uværet.
Dagen etter haifisket møtte M/T «Vardaas» grov sjø. Skipet lå da 120 mil fra stormsenteret. Den store tankeren slingret så plettene for i dørken. Heldigvis ble ingenting ødelagt, og 11. desember 1951 ankom M/T «Vardaas» Curaçao.
Avtrykk etter haifiske på KUBEN
Haifisket ble dokumentert med både bilder og tekst i skipets egen skipsavis kalt «Vardaas-Posten». Skipsavisen er en del av arkivet etter reder Arnt J. Mørland og oppbevares i dag på KUBEN i Arendal. I tillegg til flere skipsaviser, inneholder arkivet kalt DA-1175 – Arnt J. Mørland blant annet protokoller, korrespondanse, regnskap og foto. På arkivportalen.no kan du få en mer detaljert oversikt over hva arkivet inneholder. Arkivet er tilgjengelig på KUBENs lesesal.
Skrevet av Gaute Christian Molaug arkivar og formidler, Aust-Agder museum og arkiv, avd. KUBEN
Kilder:
Arkiv DA-1175, Arnt J. Mørland 03