"Takstaas" flyter på lasten etter torpedering 1939 utsnitt

Torpederingen av «Takstaas» av Arendal høsten 1939

I 1940 ble Norge angrepet av Nazi-Tyskland. Men allerede året før hadde flere norske skip og sjøfolk fått oppleve krigens redsler. Det første norske skipet som ble torpedert av en tysk ubåt, var D/S «Takstaas» av Arendal. Det skjedde allerede 29. september 1939.

D/S «Takstaas» målte 3 050 tonn dødvekt og ble sjøsatt ved Sørlandets Skipsbyggeri på Fevik i 1916. Bestiller var J.B. Stang i Kristiania og skipet ble døpt D/S «Standford». Allerede mot slutten av året ble skipet solgt videre. I 1917 endret det navn til D/S «Stokke». 10 år senere ble det kjøpt av arendalsrederen Arnt J. Mørland og omdøpt D/S «Takstaas». 1. september 1939 lå skipet og lastet trelast ved det lille svenske tettstedet Norrsundet i Østersjøen. Samme dag startet andre verdenskrig i Europa.

"Takstaas" med trelast

Nervøs stemning om bord

Fredag 1. september 1939 gikk Nazi-Tyskland til angrep på nabolandet Polen. Storbritannia og Frankrike forlangte straks at angrepet måtte stanses, men til ingen nytte.

Hitlers blitzkrig presset raskt de polske forsvarerne på defensiven. 3. september erklærte Storbritannia og Frankrike krig mot Tyskland. En ny storkrig var i anmarsj.

Da krigserklæringen ble kjent, hadde D/S «Takstaas» forlatt det svenske tettstedet. Skipet skulle til England. Dit hadde D/S «Takstaas» seilt mange ganger før, men denne gangen var det en nervøs stemning om bord.

I D/S «Takstaas» fikk den 35 år gamle kaptein Kristen Matheus Eltvedt fra Flosta, jevnlige radiomeldinger om situasjonen. Norge forholdt seg nøytralt og ønsket ikke å bli en part i konflikten.

Under 1. verdenskrig hadde Norge fulgt samme politikk. Likevel hadde krigen gått hardt utover den norske handelsflåten.

I løpet av 1. verdenskrig var over 800 norske fartøy blitt senket, og rundt 2 000 norske sjøfolk hadde mistet livet. Frykten var derfor stor, for at en ny storkrig skulle ramme norske skip og sjøfolk.

Brev fra kaptein Eltvedt på "Takstaas" 02.09.1939

Ordre om å søke nøytral havn

Fra Den norske Admiralstab fikk kaptein Eltvedt ordre om å søke nærmeste nøytrale havn. 4. september 1939 gikk D/S «Takstaas» inn til Karlskrona sør i Sverige.

I Karlskrona fikk skipet påmalt navn og nasjonalitetsmerker på skipssiden. Krigssituasjonen førte også til påbud om en oppgradering av redningsmateriellet om bord.

I den svenske havnebyen forsøkte kaptein Eltvedt å få tak i en redningsflåte, men uten hell. 15. september 1939 var D/S «Takstaas» igjen klar for avreise.

Mot hjemlige trakter

Fremfor England ble kursen satt for hjemlige trakter. 3 dager senere ankom dampskipet Arendal. Her ble nytt redningsmateriell montert om bord. I tillegg ble radioutstyret testet og godkjent av Skibsradiokontrollen.

Om morgenen 27. september 1939 seilte D/S «Takstaas» videre. Kursen ble lagt mot Bergen etter ordre fra rederiet. Samme dag kapitulerte Polens hovedstad Warszawa for overmakten.

Storbritannia og Frankrike hadde erklært Tyskland i krig, men de kom ikke polakkene til unnsetning. I stedet presset Sovjetiske styrker seg inn i landet fra øst. 23. august 1939 hadde nemlig Hitlers Tyskland og Stalins Sovjetunionen inngått en ikke-angrepspakt.

Samtidig som tyske og sovjetiske styrker fortsatte å ta kontroll over Polen, seilte D/S «Takstaas» langs kysten av Sør-Norge. Et uvær førte til at D/S «Takstaas» 28. september 1939 ble liggende i Korsfjorden.

Tidlig om morgenen dagen etter roet været seg, og kaptein Eltvedt gav ordre om videre seilas. Kursen ble satt mot London. Det blåste sterk kuling, men det var ikke været som skulle besegle dampskipets skjebne.

Møte med tysk ubåt

8 nautiske mil utenfor Marstenen fyr dukket det opp en tysk ubåt. Klokken var 07:45 da ubåten skjøt tre varselsskudd.

Maskinen ble stoppet og etter tre nye varselsskudd, ble kaptein Eltvedt beordret over til ubåten. Styrbord livbåt ble låret ned, og med den norske kapteinen om bord dro de over til ubåten.

I en veske hadde Eltvedt med seg skipets papirer, men de var ikke det tyske mannskapet interessert i å se. For dem holdt det med at skipet skulle til England. D/S «Takstaas» måtte derfor senkes.

Torpedert

Kaptein Eltvedt hadde ikke annet valg enn å dra tilbake til moderskipet, og beordre alle mann i livbåtene. D/S «Takstaas» ble forlatt. Like etter rammet en torpedo styrbord side. Ubåten fortsatte med bruk av kanonen.

"Takstaas" flyter på lasten etter torpedering 1939

Mens D/S «Takstaas» sank dypere og dypere, satte det norske mannskapet kurs mot land. Etter en drøy halvtime ble de to livbåtene observert av et norsk marinefly, og en time senere kom torpedobåten «Storm» dem i møte.

D/S «Takstaas» ble liggende alene på havet, men gikk ikke til bunns med det første. Trelasten om bord holdt skipet flytende.

Last og mannskap overlevde

Samtlige av D/S «Takstaas» sitt mannskap overlevde. Torpedobåten «Storm» slepte dem inn til Sund i Korsfjorden. Derfra gikk de til fots til Bergen. Noen få dager senere var de tilbake i Arendal.

Samtidig ble det gjort forsøk på å redde D/S «Takstaas». Den norske torpedojageren «Garm» kom skipet til unnsetning. De fikk en sleper om bord, men ikke lenge etter brakk D/S «Takstaas» i to.

Forsøk på å slepe "Takstaas" etter torpederingen 1939

Redningsskipet «Herkules» hadde også ankommet havaristen. Mens «D/S Takstaas» sitt forskip sank til bunns, klarte «Herkules» å få slept akterenden inn til Kalvanes i Austevoll. Her ble restene av skipet og trelasten solgt til en trelasthandler fra Bergen.

Bergingsdamperen "Herkules" og akterenden av "Takstaas" ved Kalvanes 1939

D/S «Takstaas» kom til å bli det første norske handelsfartøy som ble torpedert under andre verdenskrig. Det kom ikke til å bli det eneste.

Et av mange

Det første norske skipet som krigsforliste var M/S «Ronda». 13. september 1939 gikk skipet på flere miner utenfor den hollandske øya Terschelling. Om bord var 39 personer inkludert 7 passasjerer.

17 personer omkom i M/S «Ronda»s forlis. De neste månedene skulle flere norske skip og sjøfolk lide samme skjebne.

Allerede før det tyske angrepet på Norge 9. april 1940, gikk i alt 58 norske handelsfartøy tapt og 394 sjøfolk mistet livet.

Avtrykk etter «Takstaas» på KUBEN

På KUBEN i Arendal oppbevares flere foto av D/S «Takstaas». Flere av fotografiene er tatt etter torpederingen. Bildene er del av en samling kalt PA-1935, Samling av fartøysbilder. På KUBEN oppbevares også arkivet etter Arnt J. Mørland kalt DA-1175, Arnt J. Mørland, samt en samling kalt PA-2584, Roald M. Abrahamsens maritime samling. Samlingen etter Roald M. Abrahamsen inneholder blant annet flere kopier av brev og telegrammer fra D/S «Takstaas» sendt under skipets siste seilas. Arkivene er registrert på arkivportalen.no og er tilgjengelig på KUBENs lesesal. Se flere digitaliserte foto fra KUBEN på agderbilder.no.

Skrevet av Gaute Christian Molaug arkivar og formidler, Aust-Agder museum og arkiv, avd. KUBEN

Kilder:
Arkiv PA-1935, Samling av fartøysbilder, PA-2584, Roald M. Abrahamsens maritime samling 02 E05 L0004
Nilsen, Tore L. og Thowsen, Atle: Handelsflåten i krig 1939-1945. Bergen 1990
Sætra, Gustav: Himmel og hav Arnt J. Mørland 1916-1991. Arendal 1991
Agderposten 04.06.1927
Bergens Tidende 06.05.1916
Middagsavisen 04.12.1916
Norges Handels og Sjøfartstidende 29.11.1917
https://snl.no/andre_verdenskrig besøkt 14.09.2023
https://www.sjohistorie.no/no/skip/28755/ besøkt 14.09.2023

Kommentarfelt