M/T "Vardaas"

Julehilsen fra sjøfolk i Karibia 1950

«Det er jul igjen og tankene våre tar flukt til heimen der nord». Slik beskriver matros Thor Ravnaasen stemningen om bord i M/T «Vardaas» julen 1950. Ravnaasen var en av rundt 30 000 norske sjøfolk som seilte i utenriksfart. Mange av dem feiret julen i fremmede havner eller i rom sjø. For Ravnaasen, ble julen markert i Karibia.

Thor Ravnaasen (1911-1994) vokste opp i Froland, men i de harde trettiårene dro han til sjøs. Ravnaasen skulle etterhvert jobbe med blant annet gruvedrift og anleggsarbeid. I tillegg ble han en aktiv lokalpolitiker for Arbeiderpartiet i Froland. Men i 1950-årene var Ravnaasen ute og seilte, og i året 1950 var han ute på M/T «Vardaas».

Thor Ravnaasen i båtsmannsstolen på M/T "Vardaas" 1950

M/T «Vardaas» var eid av Arnt J. Mørland fra Arendal. Tankskipet ble bygget i 1949 og var rederens første nybygde tankskip etter den andre verdenskrig (1940-1945). Men han var langt i fra den eneste som investerte i ny tonnasje etter krigen.

M/T "Vardaas" underveis i 1950

Den andre verdenskrig hadde gjort dype innhogg i den norske handelsflåten. I underkant av 500 norske handelsskip i utenriksfart ble senket i årene mellom 1939 og 1945, og rundt 3 700 krigsseilere mistet livet.

Etter krigen startet gjenoppbyggingen, og spesielt i årene 1947, 1948 og 1949 ble det satset stort på norsk skipsfart. Ved utgangen av året i 1950 telte utenriksflåten i alt 977 skip på til sammen 4 910 000 bruttotonn, og flåten var i forhold til tonnasje blitt like stor som før krigen. Rundt 40 % av tonnasjen var tank, og mange av skipene var nybygde motortankere som M/T «Vardaas».

9. desember 1949 hadde M/T «Vardaas» forlatt Gøteborg der skipet var bygd. Første tur gikk til Tampico i Mexico. Overfarten tok 19 døgn og julaften 1949 ble feiret i rom sjø. Et år senere hadde M/T «Vardaas» seilt jorda rundt og tilbakelagt en distanse på i alt 79 369 nautiske mil.

Tankskipet hadde i løpet av året vært innom flere titalls steder deriblant Alexandria i Egypt, Karachi i Pakistan, Manila på Filipinene og Buenos Aires i Argentina.

Det lengste strekket hadde gått mellom Auckland på New Zealand og Curaçao i Karibia. Distansen var 7 332 nautiske mil og turen hadde tatt 23 døgn. Seilasen hadde startet 28. november 1950. Det nærmet seg jul og trolig ble det gjort flere juleforberedelser underveis.

Störmann og dekksgutt banker rust om bord på M/T "Vardaas" 1950

Banking av rust, malearbeider og vasking var dagligdagse gjøremål, men ved juletider skulle skuta være ekstra fin. I tillegg måtte det bakes diverse julekaker. Underveis ble det også muligheter for å prøvesmake deler av baksten.

Prøvesmaking av julebaksten om bord på M/T "Vardaas" 1950

21. desember 1950 var M/T «Vardaas» ankommet Curaçao. På den karibiske øya arrangerte den norske sjømannskirken juletrefest for mannskapet. Musikken var det mannskapet selv som stod for. Tankskipet fra Arendal hadde nemlig sitt eget skipsorkester der kaptein Peder Saltnes med sitt trekkspill var en selvskreven deltager.

Skipsorkesteret om bord på M/T "Vardaas" 1950

Selve julaften ble imidlertid ikke feiret i land. På lille julaften seilte M/T «Vardaas» ut fra Curaçao og satte kurs for Trinidad. Om bord i tankskipet lot matros Ravnaasen juleminnene fra barndommen strømme på, mens han skrev på en julehilsen.

«Mens jeg sitter her og skriver denne lille hilsen, husker jeg ett værs fra en gammel julesang:
Det er jul ennu engang,
dempet lyer i mitt öre;
som en gammel fredfull sang.
Julekvad bak hjemmets döre
slik jeg sang den barneglad,
da på moders fang jeg sat.
Tilslutt vil jeg önske dere allesammen en gledelig jul og ett godt nyttår.»

Ravnaasens julehilsen fra Karibia ble en del av skipsavisen Vardaas Posten sin desemberutgave i 1950. Skipsavisen ble sendt til elevene ved Færvik skole på Tromøy og inneholder flere julehilsener og ulike beretninger fra mannskapet om bord i M/T «Vardaas». Skipsavisen er en del av arkivet etter rederiet Arnt J. Mørland og oppbevares i dag på KUBEN i Arendal. I dette arkivet finnes det en arkiveske med flere skipsaviser. Skipsavisene stammer fra M/S «Ravnaas», M/S «Kvernaas», M/T «Jomaas», M/T «Vardaas» og M/T «Tromaas». Blant avisene ligger også enkelte skoleaviser som ble sendt til skipene. Avisene dekker perioden fra 1948 til 1955 og gir et unikt glimt inn i hverdagen til sjøfolkene som seilte i utenriksfart rundt 1950. På arkivportalen.no kan du få en mer detaljert oversikt over hva arkivet inneholder. Arkivet er tilgjengelig på KUBENs lesesal.

Skrevet av Gaute Christian Molaug arkivar og formidler, Aust-Agder museum og arkiv, avd. KUBEN

Kilder:
Arkiv DA-1175, Arnt J. Mørland 03
Hjeltnes, Guri: Handelsflåten i krig 1939-1945 Bind 4.
Norges offisielle statistikk X. 101. Norske skip i utenriksfart 1938 og 1939
Norges offisielle statistikk XI. 133. Norske skip i utenriksfart 1949 og 1950
https://www.norgeshistorie.no/andre-verdenskrig/1762-handelsflaten-og-nortraship.html besøkt 14.12.2020

Kommentarfelt