Med rutebil gjennom Sørlandet

I dag har vi mange busstilbud på Sørlandet, og flere av oss er helt avhengige av bussen for å komme frem dit vi skal. I 1910 startet de første rutebilene å kjøre i Aust-Agder, og i løpet av noen få tiår var landsdelen knyttet sammen av doninger på fire hjul som fraktet både varer og folk. Et av selskapene som drev rutetrafikk med buss, var … Fortsett å lese Med rutebil gjennom Sørlandet

For brorskap og fred

Nyåret er for mange tiden for å løfte blikket fremover, og gi en selv og andre løfter om en bedre fremtid. Nyåret er også tiden for tilbakeblikk på året som gikk. I mange private og offentlige virksomheter, lag og foreninger skrives det årsmeldinger om hva som har skjedd og hva en har fått gjort. Denne årsmeldingen er hentet fra styret i ”Arendal og omegns fredslag” … Fortsett å lese For brorskap og fred

Jul i fremmed havn

…jeg tror det havde været morsommere om der havde blevet sunget flere Norske Sange og ikke saa meget engelsk. Disse ordene skrev Emma Skjulestad til sin svigerinne Randi Skjulestad julen 1883 i Newport. (Arkivref: PA-2585, Randi Olsen Skjulestad). Emma hadde seilt med sin mann Lars Skjulestad fra Austre Moland til den engelske byen. De hadde feiret julaften om bord på skuta som Lars førte, men … Fortsett å lese Jul i fremmed havn

Nye busser

I 1927 startet Arendals Damspskibsselskab(ADS) rutebilvirksomhet, da de kjøpte selskapet Arendal og Omegns Automobilruter fra svensken Axel Norén. Blant bussene de overtok, var 5 nyere Studebaker-busser. På bildet ser vi bussene etter ankomsten til Oslo fra USA i 1926. Hver av disse bussene hadde 75 hk, veide 2,9 tonn og kostet 30 000 kroner. (Arkivref: PA-2581, Rolf Hanssens fotosamling) Bildet er en del av bildesamlingen til … Fortsett å lese Nye busser

To lokale helter og en bautastein

12. juli 1914 ble det avduket en bautastein til minne over bondehøvdingen Kristian Lofthus (1750-1797). Lofthus var kjent som hovedmannen bak Lofthusreisingen, et folkelig opprør mot embetsmennenes og handelsborgernes fremferd. Steinen som var av fjæregranitt, ble plassert på det man antok var tunet til Kristian Lofthus gård i Vestre Moland ved Lillesand. En av initiativtakerne til bautaen var ordfører i Lillesand og stortingsmannen Noan Christian … Fortsett å lese To lokale helter og en bautastein

Et avtrykk på UNESCOs dokumentarvliste

2. desember 2014 ble arkivet etter Arendals Turnforening innlemmet i Norges dokumentarv.  Dette er et register over dokumenter som har stor betydning for norsk historie, og er den norske delen av UNESCOs Memory of the World-program. Turnforeningen ble da en del av et eksklusivt selskap med blant annet Norges Grunnlov, originalmanuskriptet til Henrik Ibsens ”Et Dukkehjem” og Thor Heyerdahls arkiv. Disse fotografiene er to av … Fortsett å lese Et avtrykk på UNESCOs dokumentarvliste

Et selskap for sjakkelskere

Norge har fortsatt en verdensmester i sjakk og sjakkinteressen i Norge blomstrer som aldri før. Magnus Carlsen er ikke fra Arendal, men Norges eldste sjakklubb finner du imidlertid i denne byen. Arendal Sjakkselskab ble stiftet 13. november 1883, og i første paragraf av foreningens lover kan en lese følgende: ”Selskabets Formaal er at danne et samlingspunkt for Elskere af Skakspillet, …” (Arkivref: DA-1164, Arendals Sjakkselskab, A01 … Fortsett å lese Et selskap for sjakkelskere

Nybygg på Langsæ

19. november 2014 åpnet det nye museums- og arkivbygget på Langsæ, KUBEN, offisielt. Det har vært en lang vei, og på tegnebordet har bygget endret form og innhold flere ganger. Det har også tidligere vært laget mange planer for området, og i 1949 laget arkitektene Ugland & Thorne dette forslaget til nybygg på Langsæ. (Arkivref: PA-2065, Aust-Agder-Museet, Q03 L0002). Bygget ble aldri realisert slik det … Fortsett å lese Nybygg på Langsæ

Da det smalt på Eydehavn

Den 6. januar 1944 ble det avholdt direksjonsmøte i A/S Arendal Smelteverk. Til stede var direksjonens formann ingeniør C. W Eger og administrerende direktør Eirik Hammer. Temaet for møtet var Kompani Linges sabotasjeaksjon mot fabrikken i Eydehavn natt til 21. november 1943. Aksjonen kalt «Operasjon Company» hadde sprengt transformatorene til smelteverket og dermed stoppet produksjonen av silisiumkarbid (sika) som var viktig i tysk våpenproduksjon. Behov … Fortsett å lese Da det smalt på Eydehavn

På smale spor fra Birkeland

22. juni 1891 vedtok Stortinget byggingen av Lillesand – Flaksvandbanen. Bakgrunnen var behovet for å frakte tømmer fra innlandet og ned til kysten for videre bruk og eksport. Jernbanen skulle imidlertid også brukes til å frakte passasjerer og annet gods, og disse to utsnittene av en tegning viser en kombinert ”Passager- og Bagagebogievogn”. Tegningen er datert 10. november 1894, og trolig var det en slik … Fortsett å lese På smale spor fra Birkeland