Brev fra Johan Ernst Gunnerus Krog til Søren Georg Abel 27. juli 1810 utsnitt

Innvielsen av Vegårshei kirke i 1810 – et geistlig kalas uten «pattebørn»

Sommeren 1810 var det stor aktivitet på Vegårshei. Bygdas nye kirke skulle innvies. I flere uker hadde sogneprest Søren Georg Abel planlagt høytidsdagen. Det hadde ikke vært uten utfordringer. De tilreisende måtte få kost og losji. I tillegg ble det stilt krav til menigheten. En ønsket ikke at høytidsdagen skulle bli forstyrret av ammende og skrikende barn. Den nye kirken på Vegårshei ble vedtatt bygd … Fortsett å lese Innvielsen av Vegårshei kirke i 1810 – et geistlig kalas uten «pattebørn»

Barbuposten høstnummer 1950 1

Sommerminner fra Barbu skole 1950

Høsten 1950 var elevene i klasse 7A ved Barbu skole godt i gang med et nytt skoleår. Sommeren hadde vært lang. For noen av elevene var speiderleir i utlandet sommerens høydepunkt. For andre var det fisketurer i hjemlige trakter som skapte mest begeistring. Sommerminnene var mange, og i Barbuposten delte elevene noen av dem. Barbuposten ble første gang utgitt i 1948. Avisen ble laget av … Fortsett å lese Sommerminner fra Barbu skole 1950

Cover: «Ocean Liberty». Credit: Aust-Agder museum og arkiv avd. KUBEN Design: Per Harald Bai Stabell, Aust-Agder museum og arkiv avd. KUBEN

Tragedien i Brest

Klokken 17.24 den 28. juli 1947 strakte en røyksky seg flere kilometer opp i luften, og rødglødene jernbiter regnet over den franske havnebyen Brest. Flere av innbyggerne trodde de var rammet av en atombombe. Det var ikke tilfellet. Det var frakteskipet D/S «Ocean Liberty» fra Lillesand som hadde gått i lufta. Hør mer «Ocean Liberty» og eksplosjonen i Brest i fjortende episode av «Sjøfartspodden – … Fortsett å lese Tragedien i Brest

Kong Neptun med sitt følge under linjedåp om bord i "Beatrice" 1968

Da Bibben ble døpt av Kong Neptun ved ekvatorlinjen

Høsten 1968 var M/S «Beatrice» på vei fra Rotterdam til Chiba i Japan. Da skipet passerte ekvatorlinjen, ble det gjennomført en såkalt linjedåp. Linjedåp var en gammel sjømannstradisjon. Først når en krysset ekvator, ble man en fullbefaren sjømann. En av dem som døpt om bord i «Beatrice», var Inge Anton Berge fra Arendal. Men han var langt ifra noen uerfaren sjømann. Inge Anton Berge, også … Fortsett å lese Da Bibben ble døpt av Kong Neptun ved ekvatorlinjen

Tvedestrands Raadhus, H.B. Fürst

Tvedestrand rådhus – fra gammelt pakkhus til et av Sørlandets vakreste rådhus

Fredag 31. juli 1936 var det duket for en stor begivenhet i Tvedestrands historie. Byens nye rådhus kunne endelig bli overlevert til kommunen. Etter mange års arbeid hadde et gammelt pakkhus ved Dampskipsbryggen blitt omgjort til det Agderposten omtalte som «et av de vakreste rådhus nede på Sørlandet.» Behov for et forsamlingslokale Historien om byens nye rådhus startet i 1917 da Tvedestrand bevilget 25 000 … Fortsett å lese Tvedestrand rådhus – fra gammelt pakkhus til et av Sørlandets vakreste rådhus

Brev fra kaptein Lindstøl til J. W. Prebensen 04.10.1927 Stillehavet s. 2

På seilas med tankskip fullt av rustne nagler

26. august 1927 gikk D/T «Akera» ut fra Liverpool. Tankskipet var nylig kjøpt av Jacob Prebensen Jr. fra Risør og kaptein om bord var Knut Eriksen Lindstøl fra samme by. I Irskesjøen møtte skipet kuling og grov sjø. Det var imidlertid ikke været som gav grunn til bekymring. Det eldre tankskipet viste seg nemlig å være fullt av rustne nagler. D/T «Akera» var bygget i … Fortsett å lese På seilas med tankskip fullt av rustne nagler

Kampen om Tyholmen i Arendal

12. februar 1973 var flere hundre mennesker samlet på Tyholmen i Arendal. Til tross for et ufyselig vær, var de samlet for å ytre sin mening til Arendals politikere. I bystyresalen skulle nemlig skjebnen til flere av Tyholmens gamle trehus avgjøres. Fra musikkpaviljongen vandret demonstrantene mot Arendals ærverdige rådhus. De bar plakater og ropte slagord. Budskapet var enkelt. Bevar Tyholmen! Et unikt bymiljø Arendal ble … Fortsett å lese Kampen om Tyholmen i Arendal

Dekksdagbok "Fandango" 1956

M/S «Fandango» – fra krigstråler til fryseskip i Tvedestrand

Natt til søndag 8. september 1963 ble det dramatisk om bord i «Fandango» av Tvedestrand. Det lille fryseskipet hadde fått motorstopp utenfor Jæren. Nødlanternene ble tent og ankere sluppet ut. En fryktet at fartøyet ville drive på land. Dette var imidlertid ikke første gang «Fandango» hadde opplevd dramatikk. «Fandango» ble bygd av Cochrane & Sons, Ltd i Selby i Storbritannia i 1940. Skipet ble bestilt … Fortsett å lese M/S «Fandango» – fra krigstråler til fryseskip i Tvedestrand